Syddanske patienter er fortsat tilfredse

Patienterne i Region Syddanmark er meget tilfredse – og selvom fremgangen er beskeden, så sætter sygehusene endnu engang ny personlig rekord i patienttilfredshed.

Det går fremad – igen, igen. Lægerne, portørerne, sygeplejerskerne og alle de andre medarbejdere på sygehusene har endnu en gang hævet barren indenfor patienttilfredshed i Region Syddanmark. Om end den er hævet lidt mindre end de seneste par år.

Det er både behandlinger, der kræver indlæggelse og behandlinger, der ikke kræver indlæggelse – de såkaldte ambulante behandlinger - der er blevet målt på.

Og de nye tal fra 2012 er positiv læsning i Region Syddanmark. Patienterne er mere tilfredse end tidligere. Således er indlagte patienter mere tilfredse på fem områder.

Selvom stigningen på de fem områder er markant, så ændrer det dog ikke på den samlede tilfredshed, der ligesom i 2011 viser, at 94 procent af de indlagte patienter er tilfredse med sygehuset, mens 97 procent af de ambulante patienter synes, at deres oplevelse var tilfredsstillende.

Tilbagevendende undersøgelse

Hvert år gennemfører samtlige regioner en landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser, hvilket er en tilfredshedsundersøgelse, hvor man måler på mange forskellige områder. Eksempelvis om, hvorvidt patienterne oplever fejl, om patienten oplever unødig ventetid eller om patienten modtager skriftlig information.

Jagten på bedre resultater

For at få den samlede tilfredshed til at stige, så kræver det flere patienter, der ikke kun er tilfredse men meget tilfredse med deres oplevelser, og dem vil regionsrådsformand Carl Holst (V) gerne sætte jagten ind på.

- Personalet har som altid gjort et rigtig godt stykke arbejde, men jeg håber, at vi i 2013 kan få endnu flere patienter, der er meget tilfredse, så vi kan rykke vores samlede tilfredshed. Vi er gode, men vi mangler lige dét ekstra, der får patienterne til vurdere vores service som værende helt i top, siger regionsrådsformanden.

Tryghed ved udskrivelsen

Derudover er der behov for at fokusere yderligere på, at patienterne føler sig trygge, når de bliver udskrevet.

Ifølge undersøgelsen er af 88 procent af de indlagte patienter trygge, når de forlader sygehuset, mens 94 procent er trygge blandt de ambulante patienter, og det skal der strammes op på.

- Vi arbejder hen imod et sundhedsvæsen, hvor patienterne skal være kortere tid på sygehuset og i stedet komme sig i deres eget hjem. Alt peger på, at det er den rigtige vej at gå, men det kræver, at vi kan klæde patienterne på med viden, så de kan klare sig selv – og ikke mindst, at de føler, de kan klare sig selv, siger Carl Holst.

Patienterne skal være en del af behandlingen

Til gengæld er sygehusene i Region Syddanmark gode til at involvere patienterne i behandlingen, så de føler sig inddraget i beslutningerne og hørt igennem hele behandlingen. Involveringen er et fokuspunkt i regionen, og et af de punkter, der kan styrke kvaliteten i regionen.

I alt har 8.683 indlagte patienter svaret på undersøgelsen, mens 25.528 ambulante patienter har givet deres mening til kende.

Yderligere informationer:

Carl Holst, Regionsrådsformand (V), Region Syddanmark, mobil 4032 5210
Jens Elkjær, Sundhedsdirektør, Region Syddanmark, mobil 2946 7125
Mads Haugaard, afdelingschef, Sundhedssamarbejde og Kvalitet, Region Syddanmark, mobil 2920 1984