Grænselandets gode historier skal frem i lyset

Danmark og Tyskland samarbejder om sundhed, energi og uddannelse, og andre europæiske lande arbejder sammen på anden vis. I uge 38 kan borgerne komme tættere på de gode grænseoverskridende projekter.

Sker der en ulykke på Flensborg Fjord, kan både dansk og tysk brandvæsen rykke ud. Og begynder du på en uddannelse på Syddansk Universitet, er der gode muligheder for at supplere din uddannelse med fag eller sommerskoler på universitetet i Kiel.

Det grænseoverskridende samarbejde mellem Danmark og Tyskland – og mellem andre lande i Europa - er mere end flotte ord, og det vil EU gerne sætte fokus på. Derfor kan borgere i hele Europa nu blive klogere på samarbejdet, når EU for første gang lancerer initiativet ETC Day i uge 38 med hoveddag fredag d. 21. september. ETC står for European Territorial Cooperation, og mottoet lyder ”Sharing Borders, Growing Closer”.

Mødes på tværs

Fra dansk og tysk side deltager udvalgte INTERREG-projekter i markeringen. Projektet FURGY holder en stor energimesse i Husum, ved Eckernförde Fjord er danske og tyske gymnasieklasser inviteret til at høre om landbrugs- og miljøsamarbejdet, og på SDU i Odense vil projektet ’Nationale stereotyper’ orientere alle interesserede om den nye forskning i dansk-tyske forskelle og ligheder.

- Det er meget vigtigt, at vi synliggør de helt konkrete resultater og tiltag, som kommer ud af EU-samarbejdet. Især i en grænseregion som vores har det stor betydning, at vi har mulighed for at give borgerne en række fælles fordele, siger Kristian Grønbæk Andersen (R), regionsrådsmedlem og dansk formand for INTERREG-udvalget.

Samtidig med at danskere og tyskere kan høre mere om de fælles EU-projekter her i området, mødes hollændere, spaniere og tjekker altså andre steder i Europa på samme dag.

Symbolsk kanotur

Desuden har fire uddannelsesinstitutioner i Syddanmark valgt at markere dagen ved at sætte fokus på EU og det grænseoverskridende samarbejde. Den internationale 1.g-klasse på Tønder Gymnasium bruger for eksempel torsdag d. 20. september på at krydse den dansk-tyske grænse i kano under overskriften ’Flowing Borders’.

- I den internationale klasse går der elever fra begge sider af grænsen, og med kanoturen får vi symbolsk de to kulturer til at finde sammen. Det er vigtigt at få samspillet til at fungere i hverdagen, og ETC Day er en god anledning til at lade de unge reflektere over, hvordan det er at bo ved grænsen, og hvilke udfordringer og muligheder, det giver, fortæller gymnasielærer og teamkoordinator Lene Pihlkjær, hvis elever skal tage billeder, lave film og skrive essays på baggrund af den grænseoverskridende kanotur.

Du kan finde en oversigt over begivenhederne i den dansk-tyske region her: www.interreg4a.dk.

Læs mere om initiativet ETC Day på hjemmesiden www.ecday.eu, hvor en række dansk-tyske fyrtårnsprojekter er beskrevet. Oven på ETC Day vil du også kunne finde fotos, film og tekst om dagen, som EU gerne vil gøre til en årlig tilbagevendende begivenhed.