35 millioner kroner til kulturhovedstad

Region Syddanmarks støtte til Sønderborg med Sønderjylland-Schleswig som Europæisk Kulturhovedstad 2017 er en god investering i hele regionens udvikling.

Når Sønderborg med Sønderjylland-Schleswig i morgen, den 15. juni, afleverer sin ansøgning om at blive Europæisk Kulturhovedstad 2017, sker det med velfunderet støtte i hele grænseregionen. Det blev yderligere understreget, da Region Syddanmarks forretningsudvalg på sit møde den 13. juni indstillede til Regionsrådet, at Region Syddanmark indgår en partnerskabsaftale med Sønderborg Kommune og støtter Sønderborgs kandidatur til Europæisk Kulturhovedstad 2017 med op til 35 millioner kroner.

I 2017 er Danmark værtsland for initiativet ”Europæisk Kulturhovedstad”, og det betyder, at en by tildeles denne titel af en international jury. Det sker den 24. august i år, og både Sønderborg og Aarhus kandiderer til titlen. Det unikke ved Sønderborgs kandidatur er, at en hel region på tværs af den dansk-tyske grænse kandiderer.

- Når vi vælger at støtte initiativet massivt, er det fordi, det har et kæmpe potentiale for at skabe udvikling ikke bare i hele Region Syddanmark men for hele grænselandet både nord og syd for grænsen, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Pengene kommer igen

Erfaringerne fra andre kulturhovedstæder viser, at Europæisk Kulturhovedstad styrker beskæftigelsen, væksten og udviklingen. Da Liverpool og Linz var kulturhovedstæder i henholdsvis 2008 og 2009 kom hver investeret krone syv til otte gange igen, og turismen steg med ca. 13 procent i hele området.

Sønderborgs samlede budget for gennemførelsen af kulturhovedstad-initiativet lyder på ca. 400 millioner kroner. De op til 35 millioner kroner, som Region Syddanmark vil støtte med, tages fra regionens udviklingsmidler.

- Nu har vi skabt rammerne, så må Sønderborg og de andre parter hjælpe med at udfylde dem, konstaterer formanden for Udvalget for Regional Udvikling, Lasse Krull (K) og tilføjer;

- Når vi går så stærkt ind i projektet, er det fordi, vi ikke blot ser det som et kulturprojekt. Det er langt mere end det og handler om turisme, vækst og udvikling i hele regionen. Sønderborg2017 kan være med til aktivt at understøtte de mange initiativer, regionen har sat i gang.

For Region Syddanmark og de fire sønderjyske kommuner, delstaten Schleswig -Holstein, Flensborg og kredsene Schleswig-Flensburg og Nordfriesland er projekt kulturhovedstad en fælles mærkesag i markedsføringen af grænselandet som en attraktiv vækst- og kulturregion.

Regionsrådet tager endelig stilling til indstillingen på mødet den 25. juni 2012.

Fakta:

• Athen var den første by, der blev udpeget til Europæisk Kulturhovedstad i 1985. Siden 2004 har der hvert år været udpeget to værtslande, hvor kulturhovedstæderne kører parløb.
  • De interesserede byer går igennem en ansøgningsprocedure, og vinderen udpeges fem år før af en international jury, der har seks internationale medlemmer og syv, udpeget af EU-institutionerne.
  • Danmark er sammen med Cypern er udpeget som værtsland for Den Europæiske Kulturhovedstad 2017.

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 40 32 52 10
Formand for Udvalget for Regional Udvikling, Lasse Krull (K), Region Syddanmark, mobil: 40 74 45 99