12 patienter er ikke informeret om rettigheder

Region Syddanmarks indberetninger til sundhedsstyrelsen viser, at 12 patienter sandsynligvis ikke er blevet informeret om deres rettigheder i forbindelse med overskridelser i kræftbehandlingen.

Selvom der er blevet strammet op og indført nye tiltag, så viser Region Syddanmarks indberetninger til Sundhedsstyrelsen for marts, at 12 patienter fra Odense Universitetshospital (OUH) sandsynligvis ikke er blevet informeret om deres rettigheder. En af patienterne har i to tilfælde ikke fået den nødvendige information.

OUH kan ikke dokumentere, at patienterne har fået information om deres muligheder for at blive behandlet på andre sygehuse.

Det drejer sig om patienter med kræft i leveren, bugspytkirtlen, spiserør, tyktarm, blære og nyre.

Personlig opfølgning

Region Syddanmark kunne i februar konstatere, at 54 patienter ikke fik foretaget en forundersøgelse inden for 14 dage efter, de var blevet henvist, som loven ellers foreskriver. Som følge af, at der endnu en gang har vist sig problemer, har sundhedsdirektøren i Region Syddanmark nu personligt fulgt op på sagen.

- Jeg har nu sammen med OUH's ledelse og lederne for de pågældende afdelinger gennemgået hvert enkelt af disse patientforløb for at afdække hvilke initiativer, der er nødvendige for at sikre, at kræftpatienterne kan behandles indenfor tidsrammerne. Men derudover indskærper vi nu overfor personalet, at de skal oplyse patienterne om deres rettigheder hver eneste gang - alt andet er uacceptabelt, siger sundhedsdirektør i Region Syddanmark Jens Elkjær.

De 12 patienter, der sandsynligvis ikke er blevet informeret, får nu et brev, der beskriver deres muligheder, hvis de ønsker at klage.

Indrapporteringerne skærper systemet

Sundhedsdirektørerne i regionerne skal hver måned indrapportere, hvorvidt sygehusene overholder bekendtgørelsen om ventetider i kræftbehandlingen, og det er i forbindelse med disse indrapporteringer, at medarbejderne på sygehusene t er blevet opmærksomme på problemerne.

Fynsk fokus på kræft

OUH’s lægefaglige direktør Henrik Villadsen ærgrer sig over situationen, men han håber, at den meget grundige gennemgang og afdækningen af problemerne er et wake up-call ude på de pågældende afdelinger, og at OUH dermed undgår lignende tilfælde.

- Jeg tror på, at det er sidste gang, vi kommer til at se sager som denne. Det er ikke nogen hemmelighed, at vi har et massivt fokus på kræftbehandlingen på OUH, og at vi hele tiden arbejder benhårdt på at udrydde problemerne. Der er ikke noget, vi hellere vil, end at sørge for, at patienterne får den behandling, som de har krav på, siger Henrik Villadsen og fortsætter:

- Jeg vil nu sikre mig, at de enkelte medarbejdere ude på de pågældende afdelingerne ikke er i tvivl om, at deres opgave – udover at sikre god kræftbehandling – også er, at sikre at patienterne bliver informeret om deres rettigheder og at dokumentere, at dette sker.

Yderligere informationer:

Jens Elkjær, sundhedsdirektør, Region Syddanmark, mobil 2946 7125

Henrik Villadsen, lægefaglig direktør, Odense Universitetshospital, mobil 2895 2728