Koblingsrobot på OUH er den første i hele verden

På sygehusapoteket på Odense Universitetshospital (OUH) står en verdensnyhed: En robot med seks arme, der kan koble to beholdere med medicin. Robotten er den første af sin slags i Danmark, ja i hele verden.

Koblingsrobotten på sygehusapoteket, OUH, er den første af sin slags i hele verden. (Foto:  Jonas Ahlstrøm).

Koblingsrobotten på sygehusapoteket, OUH, er den første af sin slags i hele verden. (Foto: Jonas Ahlstrøm).

Koblingsrobotten har været undervejs i tre år og i drift i ca. fire uger. Den kan foretage 350 koblinger i timen, hvilket svarer til 750.000 koblede produkter om året. Robotten kan dermed også være med til at nedbringe arbejdsskader forårsaget af ensidigt gentaget arbejde.

Fejlfrit og rent miljø

Robotten kan koble beholdere med to forskellige stoffer sammen – typisk antibiotika og isotonisk saltvand. Når medicinen bliver leveret ud til sygehusafdelingerne, er den direkte klar til brug. Der spares tid, og der er desuden tale om et mere patientsikkert produkt. Robotten laver nemlig aldrig fejl, og den arbejder i et fuldstændig rent miljø.

Førende inden for velfærdsteknologi
- Den nye robot er et flot eksempel på, at vi i Region Syddanmark kan være de første med ny teknologi. Det er netop velfærds- og sundhedsteknologi, der er vejen frem, hvis vi skal være førende. Samtidig kan det være en måde at frigive tid og varme hænder på – tid og hænder, der kommer patienterne til gode, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Godt for arbejdsmiljøet

Koblingsrobotten er også med til at gøre arbejdsmiljøet bedre for sygeplejerskerne, som tidligere selv stod og blandede stofferne. Nu behøver sygeplejerskerne ikke længere at være i nærkontakt med de aktive stoffer, som blandt andet kan fremkalde allergi.

- Den nye robot på vores sygehusapotek er et eksempel på noget, jeg håber, vi kommer til at se meget mere af fremover. Det er vigtigt, at vi hele tiden tænker nyt. Vi skal ruste hospitalet til Nyt OUH, hvor vi netop skal være førende inden for sundhed, forskning og teknologi. Samtidig er robotten med til at højne patientsikkerheden, og så er det ikke mindst med til at forbedre arbejdsmiljøet for vore medarbejdere, siger sygehusdirektør Jane Kraglund.

Kun to prototyper

Robotten er blevet til i et samarbejde mellem sygehusapotekerne på OUH og Rigshospitalet samt firmaerne Amgros I/S og Divisys. Der er lavet to prototyper af robotten, en til Rigshospitalet og en til OUH. Robotten i Odense, er den første, der er i drift.