Brandslukning hen over grænsen

Danske og tyske brandmyndigheder skal fremover hjælpe hinanden ved brande, ulykker og katastrofer på tværs af grænsen. EU har netop bevilget 900.000 til projektet.

Igennem flere år har der været et grænseoverskridende samarbejde omkring ambulancekørslen i Sønderjylland og Nordtyskland. Nu overføres de gode erfaringer til beredskabsområdet, hvor brandmyndighederne på hver side af grænsen vil samarbejde omkring det borgernære beredskab i projekt ”Beredskab uden grænser”.

- Vores hovedønske med at støtte projektet er, at borgerne får hurtigere og bedre hjælp, hvis der opstår en ulykke. Ved at samarbejde hen over grænsen kan hjælpen nå hurtigere frem, og myndighederne kan udnytte hinandens udstyr og kapacitet bedst muligt, siger Kristian Grønbæk Andersen (R), formand for det dansk-tyske Interreg-udvalg, der netop har bevilget 900.000 kr. til projektet.

Plan for samarbejdet

Tidligere har der været samarbejde mellem de danske kommuner på den ene side og de tyske kommuner på den anden side. Men fremover bliver alle brandmyndigheder, som ligger op til landegrænsen, tænkt ind i beredskabssituationen.

I første omgang bliver en af de vigtigste opgaver at kortlægge, hvilke ressourcer, udstyr og beføjelser de enkelte beredskabsmyndigheder har i hvert land, samt hvem der skal rykke ud til hvilken type ulykke. Derefter skal medarbejderne undervises i hinandens arbejdsforhold samt deltage i fælles øvelser.

Hjælp ved borgernære ulykker

- I begyndelsen er der meget koordinering, men derefter er vejen banet for, at danske brandbiler rykker ud til Tyskland og omvendt. I dag samarbejder vi omkring katastrofer, hvor indsatserne bliver styret af centrale myndigheder, men med dette projekt er målet, at vi også hjælper hinanden i borgernære lokale tilfælde som eksempelvis en ulykke på Flensborg Fjord, siger Jacob Christensen, beredskabschef ved Tønder Brandvæsen.

Fakta:

”Beredskab uden grænser” fik bevilget 900.000 kr. på det seneste Interregs-udvalgsmøde. Her fik også seks andre grænseoverskridende projekter tilsagn om støtte.

Bag projektet står Tønder Brandvæsen, Aabenraa Brand & Redning, Sønderborg Kommune, Kreis Schleswig-Flensburg, Kreis Nordfriesland og Stadt Flensburg.

Interreg-programmet støtter det grænseoverskridende samarbejde mellem Region Syddanmark, Region Schleswig og K.E.R.N. (Kreis Schleswig-Flensburg, Nordfriesland, Rendsburg-Eckernförde og byerne Kiel, Flensburg og Neumünster). Programmet har i perioden frem til 2013 i alt ca. 330 mio. kr. til rådighed til at støtte grænseoverskridende projekter.