Fuld opbakning til Sønderborg som Kulturhovedstad 2017

Region Syddanmark står 100 pct. bag Sønderborg i Sønderjylland-Schleswigs kandidatur som Europæisk Kulturhovedstad 2017. Det var det klare budskab, regionsrådsformand Carl Holst (V) i går kunne overbringe Sønderborg Kommunes borgmester, Aase Nyegaard (L), på et møde på Sønderborg Rådhus.

- Sønderborgs kandidatur som Kulturhovedstad 2017 indebærer et tæt samarbejde hen over den dansk-tyske grænse, og det passer perfekt ind i Region Syddanmarks ambition om at udvikle området fra at være en grænseregion til at blive en vækstregion med fokus på bl.a. oplevelsesøkonomi. Det kan vi kun støtte fuldt og holdent op om, siger Carl Holst (V).

Foruden det grænsenære aspekt har kandidaturet et stort perspektiv for hele Region Syddanmark. Alene under forberedelserne vil begivenheden være med til at styrke og synliggøre hele området.

- Sønderborgs kandidatur vil være med til yderligere at forene og øge samarbejdet med de kræfter i regionen, der driver udviklingen fremad. Her tænker jeg på en bred vifte af aktører fx kunstnere, borgere, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, siger Carl Holst.

Første skridt bliver at finde ud, hvordan Region Syddanmark kan hjælpe Sønderborg bedst muligt med at lande kandidaturet som Kulturhovedstad 2017. Allerede nu på torsdag 30. september mødes embedsmænd fra regionen med embedsmænd fra Sønderborg Kommune i Vejle for at drøfte de videre skridt.

- Vi er meget glade for den støtte og opbakning, Region Syddanmark viser os. Det er meget vigtigt, at vi har støtte fra hele regionen og ikke kun vores nære samarbejdspartnere. Region Syddanmark er en meget vigtig medspiller at have med i vores bestræbelser på at blive Kulturhovedstad i 2017, siger Aase Nyegaard (L), borgmester i Sønderborg Kommune.

Kulturhovedstadsåret har fra tidligere år vist sig at være en god investering, der kaster penge af sig. Erfaringerne viser, at én krone investeret i Kulturhovedstadsåret giver 7,50 kr. igen. Et kulturhovedstadsår giver nemlig flere turister, der bruger penge i området, og også i de følgende år stiger antallet af besøgende i området og dermed indtægterne.

Man har desuden kunnet måle en vedvarende vækst i beskæftigelsen i den kreative sektor efter kulturhovedstadsåret er slut, og det understøtter netop Region Syddanmarks bestræbelser på at udvikle hele Region Syddanmark inden for bl.a. oplevelsesøkonomi.

FAKTA

Formålet med en Europæisk Kulturhovedstad er at bringe borgerne i EU nærmere hinanden.

I 2017 er Danmark og Cypern værtslande for Den Europæiske Kulturhovedstad 2017. I Danmark har Århus og Sønderborg meldt sig som kandidater til titlen som Kulturhovedstad. En jury vælger medio 2012, hvilken af de to byer der skal være Kulturhovedstad i 2017.

Sønderborg i Sønderjylland-Schleswigs kandidatur er visionen om at skabe Europas førende grænseoverskridende kulturregion.