Lærerig velfærdsteknologisk studietur

Sæl-robotten klynkede og robotstøvsugeren kørte lystigt rundt imellem politikere og journalister da kommunal- og regionsrådspolitikere, mandag 14. september 2009, var på velfærdsteknologisk studietur i Odense.

For Region Syddanmark og Odense Kommune var målet med studieturen, at vise deltagerne nogle konkrete eksempler på, hvad velfærdsteknologi er. Studieturen var samtidig en lejlighed til at se teknologierne i praksis og møde de folk, der dagligt arbejder med velfærdsteknologier.

På Teknologisk Institut præsenterede projektchef Troels Vilms Pedersen blandt andet en intelligent spisehjælper. Foto: Jørgen Diswal.

Det første stop på turen var henlagt til Teknologisk Instituts Innovatarium for Robot- og Velfærdsteknologi. Midt imellem en kælen sæl-robot og selvkørende græsslåmaskine og støvsugere præsenterede Carl Holst (V), regionsrådsformand og formand for Syddansk Vækstforum, hovedtrækkene i den store satsning på Velfærdsteknologi.

- Der er en stigning af efterspørgsel på velfærdsydelser, og der er færre varme hænder til at hjælpe i fremtiden. De varme hænder kommer ikke ud af robotterne, men de kan være med til at frigøre tid fra det personale, der har de varme hænder. Velfærdsteknologien er en del af løsningen på den udfordring, som vi står over for nu og i fremtiden, sagde Carl Holst i oplægget.

Velfærdsteknologi er et stort indsatsområde i Region Syddanmark og Syddansk Vækstforum. Eksemplificeret ved at Syddansk Vækstforum har givet tilsagn om at placere 50 mio. kr. i en pulje der skal sikre støtte til velfærdsteknologiske projekter i fremtiden.

- Det her skal ende med en win-win-win situation. Vi skaber samarbejde mellem den offentlige og den private sektor. Vi leverer bedre service og kvalitet til borgere og patienter. Og så giver vi virksomhederne i regionen mulighed for at komme ind på et forretningsområde, hvor efterspørgslen vil blive meget stor – også internationalt, sagde Carl Holst.

Forinden havde borgmester i Odense Kommune Jan Boye (K), præsenteret kommunens satsning på velfærdsteknologier.

- Vi har allerede indsat støvsugerrobotter i en forsøgsperiode, og det er gået så godt, at de nu kommer ud på flere af vores plejecentre. Men hvis den her satsning skal lykkes for os i regionen, så skal det ikke kun være Region Syddanmark og Odense Kommune. Alle 22 kommuner i regionen skal være med, sagde Jan Boye i sit oplæg.

I halvandet år har beboere og personale på Plejecenter Ryttergården i Odense haft glæde af de automatiske støvsugere. Lone Høy, chefen for plejecentret, fortalte deltagerne på studieturen om de udfordringer der havde været i indkøringsfasen, og de gevinster der nu er på grund af robotstøvsugerne.

- Der er simpelthen blevet bedre tid at holde i hånd, få en snak og til at drikke en kop kaffe med borgerne. Samtidig har støvsugerne også været medvirkende til at vores sygefravær er faldet, kunne Lone Høy berette.

Udviklingsdirektør Mikkel Hemmingsen, Region Syddanmark, præsenterede i korte træk tankerne bag Velfærdsteknologi.nu. Samarbejdet mellem region, kommuner, virksomheder og videninstitutioner om velfærdsteknologi.

Et meget enkelt, men yderst hjælpsomt, lille stykke velfærdsteknologi. En vejviser med indbygget gps til blinde og svagtseende. Foto: Jørgen Diswal.

Efter en præsentation af en række af de velfærdsteknologiske robotter som var udstillet i Teknologisk Instituts Innovatarium gik turen til Odense Universitetshospital hvor direktør Jens-Otto Jeppesen præsenterede eksempler på OUHs arbejde med velfærdsteknologi siden 2004.

På OUH fik deltagerne på studieturen bla. en demonstration af et af succesprojekterne. Et fjern-tolke anlæg som allerede fungerer og bliver brugt dagligt på hospitalet. Foto: Jørgen Diswal.

Dagen blev afsluttet med en diskussion om mulighederne for samarbejde på tværs af region og kommune, omkring udvikling og implementering af velfærdteknologier set i lyset den viden deltagerne havde opnået i løbet af dagen.