Designskolen Kolding med i nyskabende modezone

Region Syddanmark er via Designskolen Kolding kommet med i et enestående nyt udviklingsområde, der skal gøre Danmark til verdens 5. globale modecentrum på linje med New York, London, Paris og Milano.

Økonomi- og erhvervsministeriet har udpeget mode som den første danske oplevelseszone.
En oplevelseszone er et samarbejde på tværs af brancer, institutioner og organisationer, der skaber vækst baseret på oplevelser. Det er meningen, at ministeriet i alt vil udpege fire nye oplevelseszoner, som alle skal være med til at styrke Danmark i den globale oplevelsesøkonomi.

Og modezonen blev altså den første. Danish Fashion Institute har sammen med en række kompetente samarbejdspartnere, herunder Designskolen Kolding, vundet konkurrencen om at drive modezonen.

I modezonen skal der sikres alle muligheder for at kombinere kreativitet, innovativ tænkning, talentudvikling, forretningsforståelse, etik og globalt udsyn - og hermed skabe et endnu bedre miljø for økonomisk vækst i modebranchen.

Bæredygtigt design – et varemærke

Designskolen Kolding indgår i modezonen med specielt fokus på etisk og bæredygtig mode.
Under modezonen vil Designskolen Kolding udvikle en række laboratorier, rum for eksperimenter, som vil være med til at videreudvikle eksisterende kompetencer på skolen og udvikle helt nye. I arbejdet i laboratorierne fokuseres der bl.a. på miljørigtig tekstilproduktion, bæredygtige modeshow, fair trade, design af tøj til marginaliserede grupper, social ansvarlighed og udvikling af en "Code of Conduct", regler for hvordan man bærer sig ad. Ligeledes fokuseres der på formidling og vidensdeling af opsamlede erfaringer og metoder.

Designskolen Kolding deltager herudover også i "Fashion Summit 2009", en nordisk konference under Klimatopmødet i efteråret 2009. Målet med konferencen er at få underskrevet både regler for, hvordan man agerer, samt en 10 års plan for, hvor den nordiske modeindustri skal være i 2020 inden for områder som miljø, energi, CO2 samt sociale og etiske forhold i produktionen.

Foruden Designskolen Kolding indgår tillige i konsortiet Danmarks Eksportråd, Dansk Design Center, Teko Centret, Wonderful Copenhagen, BEC Design, Copenhagen Business School, Danmarks Designskole, Modekonsortiet og Dansk Erhverv.

Zonen kan give vækst

Regionsrådsformand og formand for det syddanske Vækstforum Carl Holst er glad for, at Designskolen Kolding indgår i Danmarks første oplevelseszone.
"Designskolen har meget at byde på. I det syddanske Vækstforum støtter vi bl.a. designskolens store arbejde med at udvikle nye og innovative metoder til fremme af kreativitet og nytænkning i Region Syddanmark. Jeg er overbevist om, at Designskolen Koldings deltagelse i modezonen vil kunne bidrage med vækst i den syddanske region," siger han.

Yderligere oplysninger fås hos:

Rektor for Designskolen Kolding Elsebeth Gerner Nielsen, tlf.: 20 12 11 01.

Regionsrådsformand Carl Holst, tlf.: 40325210.

Direktør for Regional Udvikling Mikkel Hemmingsen, tlf.: 29 20 19 75.