Når traumer går i arv

Onsdag den 10. oktober 2007 sætter en landsdækkende konference i Vejle fokus på børn af traumatiserede flygtninge. Konferencen henvender sig til voksne, der møder de ramte børn i deres arbejde - pædagoger, lærere, sundhedsplejersker mv. De er alle voksne, som har brug for viden om, hvordan traumer viser sig i familien, og hvad man kan stille op for at hjælpe børnene.

170 deltagere fra hele landet er tilmeldt.

På konferencen er der oplæg fra psykologer og workshops, og også den ghanesiske trommetroldmand Kwabena Asare-Nyako er med.
- Trommerne kan berøre lag i mennesker, som ellers er svære at komme i kontakt med, siger Kwabena Asare-Nyako.

Erfaring viser, at svære traumer smitter fra forældre til børn. En mor eller far med svære traumer efter tortur, krig og flugt er sjældent i stand til at tage sig af sit barn. Barnets behov for nærvær, omsorg og opdragelse bliver ikke dækket.
I sådan en situation risikerer barnet at overtage forældrenes traumer og reagere med for eksempel undertrykkelse af egne følelser, mistillid til andre mennesker, ængstelse, undvigende eller klæbende tilknytningsmønstre og koncentrationsbesvær.

Konferencen er et samarbejde mellem Center For Traume- og Torturoverlevere (CETT) i Vejle og Vejle Kommune.
Arrangementet finder sted på Munkebjerg Hotel, Munkebjergvej 125, 7100 Vejle.

Dagen indledes med velkomst ved 1. næstformand i Region Syddanmarks regionsråd Poul-Erik Svendsen (S).

- Konferencen tager fat om et område, vi prioriterer højt i Region Syddanmark. I næste års budget har vi netop som et indsatsområde, at ventetiden for behandling af traumatiserede flygtninge skal ned. Området bliver tilført flere midler, siger Poul-Erik Svendsen.

Fakta: Region Syddanmark driver to centre for traume- og torturofre. Det er CETT og RCT Fyn - RehabiliteringsCenter for traumatiserede flygtninge. Derudover har Region Syddanmark indgået driftsoverenskomst med et lignende center - det selvejende center RCT Jylland i Haderslev.

Pressen er velkommen til at dække konferencen.

Yderligere oplysninger fås hos:

• Uddannelseskonsulent Ole Qvortrup Larsen, Center for Traume og Torturoverlevere, Vejle, telefon: 76 42 03 31, e-mail: oql@cett.vejleamt.dk
  • Skolekonsulent Jonna Wrigley, Vejle Kommune, telefon: 76 81 50 55 – 2048 1786, e-mail: jkw@vejle.dk.