Succesfuld intern vagtordning betyder færre eksterne vikarer på plejeområdet

Et internt vikarbureau for plejepersonale på alle fem sygehuse i Region Syddanmark har medført et betydeligt fald i brugen af eksterne vikarer.

Udgifterne til eksterne vikarer på sygehusene har i en årerække været alt for høje. Derfor lavede Danske Regioner i 2022 en handleplan, som satte ind mod brug af dyre private vikarbureauer.

I maj 2023 vedtog det syddanske regionsråd en handleplan for, hvordan man ville sænke forbruget af eksterne vikarer på de syddanske sygehuse. Det konkrete mål var at halvere forbruget af eksterne vikarer på plejeområdet frem mod 2025.

Det er regionen nu godt på vej til at nå i mål med, blandt andet ved at oprette et internt regionalt vikarbureau, Vagtordningen, som i dag formidler vikarvagter på plejeområdet på alle fem sygehuse i Region Syddanmark.

Færre eksterne vikarer

I 2024 har Vagtordningen indtil videre dækket mere end 21.500 vagter, hvoraf langt størstedelen er dækket af interne vikarer, som er tilknyttet ordningen. Kun i meget få tilfælde – omkring 5 procent af alle vikarvagter – har det været nødvendigt for Vagtordningen at hente vikarer ind fra eksterne bureauer.

Regionsrådsformand i Region Syddanmark Bo Libergren (V) siger:

- Det overordnede mål vil altid være at få flere fastansatte medarbejdere på sygehusene, da det skaber stabilitet og kontinuitet på afdelingerne. Men når det er sagt, så vil der altid være behov for vikarer – for eksempel ved sygdom eller i spidsbelastninger, hvor der er brug for ekstra hænder. Derfor har vi gjort et stort arbejde med at etablere det interne vikarbureau, og det er skønt at se, at Vagtordningen har stor succes med at rekruttere og formidle vikarer til alle regionens sygehuse. Faste vikarer er en fordel for alle – vores patienter, kolleger på afdelingerne og økonomien.

Store besparelser i økonomi og administrationstid

I første halvår af 2024 er Region Syddanmarks udgifter til eksterne vikarer faldet til cirka 9 mio. kr. mod cirka 53 mio. kr. i hele 2023. Udgifterne til interne vikarer i første halvår 2024 lyder på cirka 21 mio. kr.

Bo Libergren uddyber:

- Det glæder mig, at vi har nedbragt udgifterne til eksterne vikarer markant, men der er også andre gevinster ved regionens interne vikarordning. Sygehusafdelingerne sparer administrationstid, fordi Vagtordningen tager sig af alt administrativt omkring vikaren lige fra e-læringskurser og adgange til den elektroniske patientjournal, så vikaren er godt klædt på til opgaven. Det giver en højere faglig kvalitet og et bedre arbejdsmiljø for vikarerne.

Udbud før brug af eksterne vikarbureauer

Som led i handlingsplanen er Region Syddanmark også stoppet med at bruge eksterne vikarbureauer, som regionen ikke har en udbudsaftale med.

Bo Libergren forklarer:

- Det er slut med dyre nødløsninger, og vi har sat en prop i brugen af eksterne vikarbureauer. Vikarer kan være en stor hjælp til at få vagtplaner til at gå op, så vi til enhver tid kan give patienterne den bedst mulige behandling og pleje. I de få tilfælde, hvor vi har behov for ekstern hjælp, benytter vi vikarbureauer, som vi har særlige aftaler med.

Vagtordningen kort fortalt

• I 2024 har Vagtordningen indtil nu dækket 21.516 vagter (tal opgjort 27. september 2024).
  • Langt størstedelen af vagterne er dækket af interne vikarer, som er tilknyttet Vagtordningen. Eksterne vikarer udgør 5 procent af det samlede antal vikarvagter.
  • I alt er 1.100 vikarer på plejeområdet tilknyttet Vagtordningen. Det er bl.a. sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter, socialpædagoger, social- og sundhedshjælpere, medicinstuderende, sygeplejestuderende samt øvrige sundhedsstuderende.
  • Vagtordningen skal ikke tjene penge på opgaven og er non-profit.