Flere patienter med grå stær kan blive undersøgt og behandlet samme sted

Flere patienter kan nu blive behandlet for grå stær hos deres praktiserende øjenlæge. Det er resultatet af en ny aftale, regionsrådet og de praktiserende speciallæger har indgået. Som noget nyt åbner aftalen også op for, at praktiserende øjenlæger kan operere linser, der kan korrigere bygningsfejl.

Den nye aftale åbner op for flere operationer for grå stær i de praktiserende øjenlægeklinikker. Det betyder, at flere patienter kan blive undersøgt og opereret hos den praktiserende øjenlæge og dermed opleve mere sammenhæng i behandlingen.

Bygningsfejl korrigeres hos den praktiserende øjenlæge

Tidligere skulle patienter en tur på sygehuset, hvis de skulle behandles for både grå stær og bygningsfejl. Den nye aftale åbner for, at den praktiserende øjenlæge nu også kan tilbyde behandlingen. For at kunne udføre behandlingen mod bygningsfejl skal øjenlægen investere i særligt udstyr. Det er ikke forventningen, at alle øjenlæger byder ind på opgaven.

For borgerne betyder det, at de kan få korrigeret bygningsfejl hos den praktiserende øjenlæge, samtidig med at de skal opereres for grå stær. Tilbuddet gælder for patienter, der både har grå stær og bygningsfejl, og som desuden opfylder Sundhedsstyrelsens retningslinjer på området.

Formanden for udvalget for det nære sundhedsvæsen, Bo Libergren (V), siger:

- At patienter med grå stær kan blive undersøgt og behandlet samme sted gør nemmere at være patient. Derfor håber jeg, at de praktiserende øjenlæger vil byde ind på opgaven, så vi sammen kan tilbyde syddanskerne et endnu mere sammenhængende sundhedstilbud.

Direkte henvisning mellem øjenlægerne

Den nye aftale åbner også op for en mere smidig henvisning øjenlægerne i mellem. Går patienten hos en øjenlæge, der ikke udfører grå stær-operationer, er vedkommende tidligere blevet henvist til sygehuset. Nu er det muligt også at henvise direkte til en anden praktiserende øjenlæge – alt afhængigt af, hvad der er nemmest for patienten.

Aftalen blev vedtaget af et stort flertal i regionsrådet på rådets januar-møde. Aftalen er nu sendt til godkendelse hos overenskomstens parter - Foreningen af Specialer (FAS) og Regionernes Lønnings- og takstnævn (RLTN).

Regionen forventer, at de første øjenoperationer kan gennemføres inden for rammerne af den nye aftale i løbet af foråret.

Fakta

I den nye aftale er der ikke sat en begrænsning på antallet af operationer – dog skal øjenlægerne sikre, at ventetiden på almindelige øjenundersøgelser holdes nede.

Bygningsfejl korrigeres med toriske linser. For at øjenlæger kan indsætte toriske linser, kræver det, at de investerer i nyt udstyr. Det er en stor investering i forhold til det antal patienter, der får tilbudt operationen. Derfor forventer Region Syddanmark ikke, at alle praktiserende øjenlæger byder ind på opgaven.

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer.

Bo Libergren