Rekordmange ansøgere til Region Syddanmarks uddannelsespulje

Region Syddanmark har oplevet det største antal ansøgere til uddannelsespuljen nogensinde. Et af de projekter, der modtager midler, bakkes ligeledes op af Novo Nordisk Fonden.

Hele 17 uddannelsesprojekter har i den seneste ansøgningsrunde valgt at søge midler fra Region Syddanmarks uddannelsespulje, hvilket er rekordmange. Af disse har regionsrådet på mødet 16. december valgt at bevilge midler til 13 projekter til et samlet beløb på 21,4 mio. kr.

Før ansøgningsfristen meldte Region Syddanmark ud, at der i denne ansøgningsrunde ville være et særligt fokus på de såkaldte STEM-kompetencer (Science, Technology, Engineering & Mathematics) og grøn omstilling, og det ser ud til at være emner, der i høj grad optager uddannelsesinstitutionerne.

Region Syddanmarks formand for Udvalget for uddannelse og arbejdskraft, Tage Petersen (V), siger:

- Jeg er rigtig glad for at opleve så stor en interesse for vores midler. Det betyder, at vi som region har mulighed for at understøtte nye indsatser, som kan bidrage til vores regionale mål på uddannelsesområdet. Et af vores mål er, at en større del af arbejdskraften skal have STEM-kompetencer, så det er godt at se, at uddannelserne bakker op om det.

Samarbejde fra børnehave til universitet

Et af de projekter, der kommer til at nyde godt af midlerne, er LabSTEM. Her er kommuner og uddannelsesinstitutioner, lige fra børneinstitutioner til universiteter, i hele regionen gået sammen om at udvikle undervisningsforløb, som skal give eleverne oplevelser, der tydeliggør STEM’s betydning i forbindelse med forskning, erhverv og løsning af tidens store udfordringer, herunder den grønne omstilling.

I projektet vil pædagoger, lærere, studerende og forskere mødes og udvikle STEM-forløb, som afprøves og stilles til rådighed for uddannelsesinstitutionerne. LabSTEM skal dermed vække den almene interesse for naturvidenskab, så flere unge fremover vil vælge en naturvidenskabelig eller teknisk uddannelse.

Projektleder og centerleder på Institut for Matematik og Datalogi på Syddansk Universitet, Claus Michelsen, siger:

- Vi har et mål med projektet om at skabe en sammenhæng helt fra daginstitutionerne til eleverne forlader en ungdomsuddannelse. Her skal eleverne lære det matematiske sprog at kende og dets rolle i de andre STEM-fag. Denne sammenhæng skal understøttes af en pallette af redskaber, blandt andet i form af STEM-relaterede undervisningsforløb som lærere og undervisere kan gøre brug af.

Region Syddanmark har bevilget 3 mio. kr. til LabSTEM, og Novo Nordisk Fonden støtter med 5,75 mio. kr.

Fakta:

• Børneinstitutionen Sanderum-Tingløkke
  • Teknologiskolen

Om Region Syddanmarks uddannelsespulje

Regionsrådet i Region Syddanmark råder over en uddannelsespulje på ca. 20 mio. kr. årligt. Uddannelsespuljen kan søges af ungdomsuddannelsesinstitutioner i Syddanmark til forsøgs- og udviklingsaktiviteter på uddannelsesområdet.

Yderligere oplysninger:

Tage Petersen (V), formand for Udvalget for uddannelse og arbejdskraft, Region Syddanmark.
Claus Michelsen, centerleder på Institut for Matematik og Datalogi, Syddansk Universitet, tlf. 60 11 23 55

Kontaktoplysning