25 mio. kr. åbner døre for robotter i Syddanmark

Der skal en ekstra indsats til for at holde på fremstillingsvirksomhederne – og arbejdspladserne - i Syddanmark. Derfor har Syddansk Vækstforum netop afsat 25 mio. kr. til, at virksomheder kan blive klogere på og investere i automatisering og robotter.

Problemstillingen er ikke ny, og allerede i 2013 gav Syddansk Vækstforum en kontant indsprøjtning på 10 mio. kr. for at få små og mellemstore virksomheder i Syddanmark til at udnytte det store potentiale, der ligger i at automatisere processer og indføre robotter i produktionen.

En evaluering af indsatsen har vist, at det nytter, og flere virksomheder har efterfølgende investeret i automatisering.

- Det er helt oplagt, at vi går ind og understøtter gode rammer for automatisering og anvendelsen af robotteknologi i Syddanmark. På den måde kan vi svare igen på udfordringen med udflytning af arbejdspladser og bidrage til produktivitetsforøgelser i virksomhederne. Det er sådan, vi kan styrke væksten i regionen, og sådan, vi skaber arbejdspladser, siger formand for vækstforum og regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark.

Vi har vundet på indsatsen

En af de virksomheder, som har nydt godt af Syddansk Vækstforums indsats, er maskinfabrikken SP-Stål i Vojens med 19 ansatte:

- Når vi i industrien skal kunne blive ved med at konkurrere med udlandet, er det rigtig vigtigt at få automatiseret der, hvor det giver mening. Og den rådgivning, vi fik, åbnede vores øjne for, hvad virksomheden havde brug for, fortæller produktionschef Peter Larsen fra SP-Stål.

Virksomheden har investeret i såkaldt blød automatisering, som bl.a. har effektiviseret ordrehåndtering, og Peter Larsen slår fast, at virksomheden aldrig var kommet i mål med det, hvis den ikke havde fået rådgivning gennem den regionale automatiseringsindsats.

- Jeg kan konstatere, at omsætningen er steget, og vi satser på en årlig vækst på fem procent, siger Peter Larsen og fortsætter: - Vi vil gå videre med automatisering, og jeg anbefaler, at andre små og mellemstore virksomheder benytter sig af den rådgivning, de kan få gennem den regionale indsats, for den sikrer, at man får gjort forarbejdet inden investeringen på den bedst mulige måde.

Syddanmark hårdt ramt

Ifølge ”Fremtidens industri i Danmark”, udarbejdet af REG LAB, har industrien i Danmark de seneste 30-35 år tabt tæt på 200.000 job bl.a. på grund af udflytning af produktion. Det er knap halvdelen af det samlede antal job i industrien og rammer særligt hårdt i Region Syddanmark, hvor mere end 25 procent af den samlede danske arbejdsstyrke i industrien er placeret.

At den syddanske indsats er vigtig blev også understreget af den anbefaling, som Produktionspanelet med repræsentanter fra erhvervsliv og fagbevægelse kom med for nylig. Her lød det bl.a., at der er brug for en indsats i forhold til at løfte små og mellemstore virksomheders investeringer i viden og produktionsteknologi. Også ingeniørforeningen IDA vurderer, at der fortsat er stort behov for at øge kendskabet til og viden om automatiseringspotentialer – især blandt de mindre produktionsvirksomheder.

Fakta:

•  Automatiseringsindsatsen løber over tre år.
  • Indsatsen retter sig mod små og mellemstore virksomheder i Region Syddanmark.
  • Der er reserveret 25 mio. kr. til indsatsen.

For yderligere oplysninger:

Formand for Syddansk Vækstforum Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 4032 5210
Produktionschef Peter Larsen, SP-Stål, Vojens, mobil 2148 7008