Region Syddanmark: Tættere på uddannelses-mål efter rekordoptag

Antallet af unge, der er blevet optaget på en videregående uddannelse i Region Syddanmark, er rekordhøjt, og de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser ligger blandt højdespringerne.

Når 11.769 unge i dag starter på en videregående uddannelse, er de hver især en del af en rekord.

Der har nemlig aldrig tidligere været så stort et optag af unge på de videregående uddannelser i Region Syddanmark.

Der er optaget fem procent flere end sidste år, og det er især de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, der kan melde om stor fremgang.

På Syddansk Universitet har Det Tekniske Fakultet oplevet en fremgang på 13,3 procent, mens stigningerne for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og Det Naturvidenskabelige Fakultet er på henholdsvis 8,8 og 20,9 procent.

Nu høstes frugten

Et af målene i Syddansk Uddannelsesaftale er netop, at antallet af unge, der gennemfører en naturvidenskabelig, teknisk eller sundhedsfaglig uddannelse, skal stige med 20 procent i forhold til 2010. Derfor glæder fremgangen Stephanie Lose (V), der er formand for Udvalget for Regional Udvikling:

- I Region Syddanmark er der mangel på kvalificeret arbejdskraft inden for særligt de tekniske og naturvidenskabelige områder. Derfor er det utroligt positivt, at vi ser så stor en stigning i optaget på netop de uddannelser. Jeg mener, at det bl.a. kan ses som et resultat af vores årelange målrettede indsats for at åbne grundskoleelevernes øjne for, hvor spændende disse områder er. Nu høster vi frugten af det arbejde, siger hun.

Alt i alt oplever Syddansk Universitet en fremgang i optaget på 6,1 procent, mens regionens erhvervsakademier sammenlagt oplever en fremgang på 13,3 procent.

Positive tal for offshore

I år fik de maritime uddannelser i SIMAC og Fredericia Maskinmesterskole lov til at øge optaget af studerende, og det er tydeligt, at de unge finder uddannelserne interessante. Således steg optaget på SIMAC med 16,8 procent, mens Fredericia Maskinmesterskole kunne notere en fremgang på hele 47,8 procent i forhold til sidste år. Det er tal, der er særdeles positive for blandt andet offshore-sektoren, som er et af Region Syddanmarks helt store fokusområder.

Slutteligt er der også stor fremgang at spore på uddannelser, der er vigtige for et af Syddansk Vækstforums forretningsområder, nemlig bæredygtig energi. Her er målet at øge optaget på de relevante uddannelser, som for eksempel ingeniøruddannelserne, med 10 procent. Det mål er mere end indfriet, da årets stigning har vist sig at være på sammenlagt 11,3 procent på tværs af de forskellige ingeniørretninger.

Stephanie Lose

Regionrådsformand