OUH: Yderligere syv kræftpatienter har fået overdosering

En grundig gennemgang af patienter med prostatakræft på Odense Universitetshospital har afdækket, at yderligere syv patienter har fået en for høj dosis af kemostoffet cabazitaxel. De syv patienter har været i behandling som led i et forskningsforsøg i 2011.

Syv kræftpatienter har fået en for høj dosis af kemostoffet cabazitaxel på Odense Universitetshospital (OUH). Det er kommet frem, efter at sygehuset i forbindelse med en aktindsigt fra B.T. har gennemgået kræftbehandlingen for at afdække problemer med doseringen af stoffet.

Stoffet benyttes fortrinsvis som livsforlængende behandling til visse patienter med prostatakræft og er beregnet til patienter med udbredt sygdom. Stoffet kan selv i korrekte mængder give alvorlige bivirkninger - bl.a. infektioner på grund af påvirkning af immunforsvaret under behandlingen.

Sygehusene i Region Syddanmark blev opmærksomme på problemet i efteråret 2013, og problemerne med doseringerne blev offentligt kendt i januar 2014. Også i Region Midtjylland konstaterede man overdoseringer blandt patienterne.

Ingen umiddelbar betydning for patienter

Region Syddanmark fik i første omgang identificeret 71 patienter fra Sygehus Lillebælt og OUH, der har modtaget en for høj dosis – dertil skal nu lægges syv.

Der er, som med de 71 patienter i januar, ikke noget, der tyder på, at overdoseringen har medført øgede alvorlige bivirkninger eller øget dødelighed, men patienterne eller deres pårørende vil nu blive informeret om overdoseringen, og oplyst om deres muligheder for at klage.

- Vi er rigtig kede af, at vi ikke har fanget disse patienter tidligere, og vi kan kun lægge os fladt ned og sige, at det var en fejl, og i øvrigt tage hånd om patienterne og deres rettigheder, siger sundhedsdirektør i Region Syddanmark, Jens Elkjær.

Deltog i forskningsprojekt

De syv patienter deltog i et forskningsprojekt på Onkologisk Afdeling R i 2011 og blev derfor overset i den opgørelse, som OUH udarbejdede i første omgang, og det frustrerer Jens Elkjær.

- Det er lysende klart, at det ikke er tilfredsstillende. Vi skal simpelthen være meget skarpere, når vi har sager som disse. Heldigvis er der intet, der tyder på, at det har haft betydning for patienterne, men vi arbejder med et område, hvor fejl kan have store konsekvenser, og der må vi være vores ansvar bevidst.

Den holdning bliver bakket op af sygehusledelsen, og den er blevet præciseret over for de involverede medarbejdere.

Kemostoffet har været brugt på yderligere 29 patienter i to andre lignende forskningsforsøg, men disse har ikke været udsat for en for høj dosis, idet man i de to andre forsøg har brugt en anden doseringsmetode.

Yderligere information:

Sundhedsdirektør Jens Elkjær, Region Syddanmark, telefon 2946 7125
Administrerende sygehusdirektør Jane Kraglund, Odense Universitetshospital, Region Syddanmark, telefon 2899 3240

Kontaktoplysning

Jane Kraglund