Region Syddanmark og SDU bringer videnskaben tættere på folket

Den nyeste forskning, fremtidens samarbejde og sammenbygningen af universitet og hospital er i centrum, når Region Syddanmark og SDU fremviser morgendagens hospital på international videnskabsfestival i København.

Syddansk Universitet, OUH og Nyt OUH er gået sammen om en stand på den folkelige videnskabsfestival, Science in the City, som fra den 21.-26. juni byder på hundredvis af gratis udstillinger, arrangementer og oplæg i Carlsberg Byen i København. Science in the City er den populærvidenskabelige del af den officielle konference ESOF2014, som samler videnskabsfolk fra hele verden. Alle er velkomne og kan deltage i alle aktiviteter på standen.

Hospitalet i centrum

I Odense vil der om få år være et hospital, som er unikt koblet sammen til et helt universitet. Denne samling af viden og behandling vil bygge broer mellem den praktiske kliniske forståelse og den mere akademiske forskning til gavn for fremtidige patienter.

At hospitalet således bliver centrum for fremtidens forskning er ikke en tilfældighed.

- I projekteringen af det nye universitetshospital har det været et stort ønske, at man kunne kombinere grundforskningen fra universiteterne, med den mere anvendelsesorienterede forskning på hospitalerne. Det sker bl.a. konkret i etableringen af en koblingszone mellem de to institutioner, som skaber et naturlig forum for udveksling af viden på tværs af samtlige fakulteter og sundhedsprofessionelle, siger viceprojektdirektør på Nyt OUH Torsten Lundgreen.

- Med deltagelse i Science in the City kan vi fremvise fordelene ved netop denne type af samarbejder, og vi kan give alle et smugkig på en fremtid, hvor Odense sætter forskningsdagsordenen, slutter Torsten Lundgreen.

Endnu stærkere samarbejde

- Vi ser konferencen som en fantastisk mulighed for at præsentere, hvad vi står for og hvad vi vil i fremtiden. På Science in the City viser vi nogle af de bedste eksempler på værdiskabende forskning og bringer den tæt på de borgere, som får glæde af den nu og i fremtiden, siger Henrik Dam, rektor på Syddansk Universitet.

Rektor Henrik Dam deltager selv i et debatarrangement om netop værdiskabende forskning, som har fokus på at styrke samarbejdet mellem forskere og behandlere. Med journalist Mette Walsted Vestergaard ved roret vil Henrik Dam, forskningsordfører Henrik Thulesen Dahl (DF), forskningsordfører Jeppe Bruus (S) og formand for Lægeforeningens udvalg for uddannelse og forskning, Mads Skipper sætte gang i debatten om, hvorvidt man med dedikerede samarbejdsmetoder kan revolutionere behandlingen på hospitalerne i fremtiden.

Cancer, litteratur og nano-robotter

På standen kommer en række af SDU og OUHs dygtigste forskere og holder oplæg om deres forskningsområder på en måde, så det er til at forstå for menigmand og med plads til debat og diskussion.

- Med installationer, video og interaktivitet præsenteres en lang række aktuelle emner, for eksempel behandling af cancer og KOL, ældre i litteraturen, sund og aktiv alderdom og ny teknologi i form af åndedrætsanalyser og nano-robotter, fortæller Anne Kathrine Overgaard, kontorchef og projektleder på Syddansk Universitet.

Fakta:

• Læs mere om SDU, OUH og Nyt OUHs deltagelse på www.sdu.dk/esof og www.nytouh.dk/esof
  • ESOF-konferencen løber af stablen hvert andet år et sted i Europa, i 2014 i København.
  • Science in the City fylder Carlsberg Byen med forskning for alle, www.scienceinthecity.dk

For yderligere informationer:

Viceprojektdirektør Nyt OUH, Torsten Lundgreen, mobil 2920 2042