Alle byer bør være noget for nogen

Mange mindre byer i Syddanmark er under pres, men nogen af dem rummer også masser af ressourcer, som skal frem i lyset for at gøre Syddanmark konkurrencedygtigt. Derfor afdækker regionen de enkelte byers styrker og potentialer til vækst.

På regionsrådsmødet mandag afsatte politikerne 2,5 mio. kr. til at understøtte væksten og udviklingen i regionen via den såkaldte vækstpakke. Pengene skal bl.a. bruges til at hjælpe de mindre byer, især i yderområderne, som har det svært, blandt andet fordi mange af de unge flytter til større byer. For at kunne gøre det, er det nødvendigt at finde ud af, hvor de enkelte byer og områder har deres styrker og svagheder.

Mange af byerne mistede deres status som ”rådhusbyer” i strukturreformen, og de kæmper stadig med at finde frem til, hvilken identitet de nu har, og hvilken rolle, de skal spille, for at få gang i en positiv vækst og udvikling.

Den vigtige analyse

- Alle byer bør være noget for nogen. Hvis en by ikke er noget for nogen, dør den, siger Stephanie Lose (V), som er formand for Udvalget for Regional Udvikling.

Derfor understreger hun, hvor vigtigt det er, at indsatsen for at udvikle erhvervslivet i en by og et område spiller bedst muligt sammen med betingelserne for uddannelse, bosætning og infrastruktur.

Region Syddanmark har, bl.a. sammen med Tønder Kommune og Ministeriet for By, bolig og landdistrikter og borgerne i Toftlund, udarbejdet en strategi for, hvordan Toftlund kan udvikle sig. Strategien indgår i et projekt, som har til formål at udvikle initiativer i Toftlund, som kan udnytte byens placering midt i Sønderjylland og bidrage til en positiv befolkningsudvikling.

Der er også udarbejdet analyser af de mindre stationsbyer i Esbjerg Kommune, og helt dugfrisk er analysen om mindre byer i Varde Kommune.

Der skal handles nu

- De store byer lokker flere og flere til, og i de mindre byer falder befolkningstallet og gennemsnitsalderen stiger. I fx Toftlund er presset endnu ikke massivt, men det kan anes, og derfor er der mulighed for at handle og igen få vind i sejlene, konstaterer Stephanie Lose og slår fast, at det er afgørende, at borgere og virksomheder er engagerede og har et fælles perspektiv.

I den sammenhæng kan man sammenligne Den Regionale Udviklingsplan med en kontrakt, hvor regionen aftaler med kommunerne og andre, hvad der skal gøres for at løse den store vækst-opgave.

Nogle steder handler det om bedre rammer i form af bredbånd, adgang til job, uddannelse eller oplevelser. Og for at kunne finde frem til, hvad udfordringerne er for de forskellige byer og områder, er der netop brug for regionsrådets vækstpakke og de analyser og den strategi-støtte, som regionen stiller til rådighed for kommunerne.

For yderligere oplysninger:

Formand for Udvalget for Regional Udvikling Stephanie Lose (V), Region Syddanmark, mobil 2533 0982

Afdelingschef Rune Stig Mortensen, Strategi og Analyse, Region Syddanmark, mobil 2920 1160

Kontaktoplysning

Stephanie Lose