Hjælpen kommer sydfra

11 praktiserende læger kommer på besøg i Esbjerg og Varde fra 20. juni til 22. juni for at se arbejdsmulighederne an og måske blive ansat i en vestjysk praksis.

Der blæser mildere og lunere vinde over det vestjyske. De seneste par måneder har nemlig været en kamp i strid modvind for at tiltrække læger til praksisser i Esbjerg Kommune, men det ændrer sig måske. Nu kommer 11 udenlandske læger nemlig på besøg for at se på mulighederne for at arbejde i Danmark og måske blive ansat i en af de ledige stillinger.

Dermed kan de være med til at sikre de vestjyske borgere lægehjælp.

Området vil i løbet af de kommende år mangle læger, da flere af de nuværende læger går på pension, og regionen ikke kan nå at uddanne læger nok til at dække behovet.

- Vi bliver nødt til at være kreative og tænke ud af boksen, og her har vi haft et rigtig godt samarbejde med særligt kommunerne og PLO Syddanmark for at finde løsninger på problemet. Jeg tror på, at vi nok skal finde nogle dygtige udenlandske læger, der hurtigt kan finde sig tilrette i Danmark, siger Frank Ingemann Jensen, der er afdelingschef for Praksisafdelingen i Region Syddanmark.

Arrangementet er som udgangspunkt lukket, idet det er en del af en reel ansættelsesproces. Nogle ansøgere ønsker fuld diskretion i forhold til processen, da de er i job eller har egen praksis i hjemlandet.

Længerevarende proces

Efter weekenden vil regionen udpege de seks læger, som man ønsker at arbejde videre med. Frank Ingemann Jensen håber på, at lægerne allerede kan ansættes fra 1. september eller 1. oktober 2014.

Lægerne ansættes først i en 14 måneders evaluerings- og introduktionsstilling, hvoraf de første tre måneder udelukkende består af intensiv sprogundervisning. De følgende tre måneder er lægerne i praktik to dage om ugen i praksis og fortsætter deres intensive sprogundervisning. Derefter følger de et individuelt tilpasset sprogforløb samt en uddannelsesplan i en praksis, hvor de bliver fulgt af en tutor – en såkaldt tutorpraksis.

- Det vigtigste er, at de er dygtige læger, men vi kommer ikke udenom, at sproget fylder meget i sådan en proces. Vi vil gerne sikre os, at lægerne mestrer det danske sprog, så vi undgår misforståelser og usikkerhed imellem lægerne og patienterne, forklarer Frank Ingemann Jensen.

Allerede ved weekendens arrangement vil sproglærer Maria Jensen fra Sygehus Lillebælt sikre, at de udvalgte udenlandske læger har en forudsætning for at tilegne sig det danske sprog hurtigt.

Fakta:

• Regionen har modtaget 28 ansøgninger fra udenlandske praktiserende læger, og alle ansøgninger er fagligt screenet af en uddannelseskoordinator. 18 læger har været udvalgt til at deltage i en videoscreeningssamtale, hvorefter 11 er udvalgt og indbudt til at deltage i weekenden i Esbjerg.
  • De indbudte læger kommer fra henholdsvis Kroatien (1), Portugal (1), Holland (1), Tyskland (2) samt Spanien (6).
  • Aldersmæssigt ligger lægerne mellem 37 – 55 år.
  • Lægerne forventes ansat i en tutorpraksis på Vestkysten med størst fokus på Esbjerg Kommune. Esbjerg (3), Ribe (1), Varde (1) samt Ølgod (1).

Yderligere information:

Afdelingschef Frank Ingemann Jensen, Praksisafdelingen, Region Syddanmark, telefon 2920 1381