Sundhedsstyrelsen går ind i sag om vagtlæge

Sundhedsstyrelsen går nu på foranledning af Region Syddanmark ind i sagen, hvor en 36-årig kvinde døde af en blodprop efter at have konsulteret en vagtlæge i Region Syddanmark.

En 36-årig kvinde fra Glamsbjerg på Fyn døde i marts 2014 af en blodprop. Forinden havde hun været i kontakt med en læge i lægevagten i Region Syddanmark, der ikke opfangede, at kvinden havde brug for akut hjælp.

På foranledning af Region Syddanmark vil Sundhedsstyrelsen nu tage sagen op, og vurdere om der er grundlag for at iværksætte sanktioner i forhold til den pågældende læges virksomhed.

- Jeg er meget tilfreds med at sundhedsstyrelsen tager sagen op, for vi vil rigtig gerne have, at patienterne har tillid til de mange dygtige læger, der bemander vores lægevagt. Vi anerkender, at konsultationer over telefonen er en svær disciplin, men vi mener, at der er belæg for, at Sundhedsstyrelsen går ind i sagen, siger Bo Libergren (V), der formand for Sundhedssamordningsudvalget i Region Syddanmark.

Den afdødes familie har klaget til patientombuddet, hvor sagen skal afgøres.

Behov for en ændring

I forlængelse af den ulykkelige sag fra Fyn ønsker Region Syddanmark nu at få mulighed for at stille kvalitetskrav til lægerne i lægevagten.

Som en del af dette vil regionen have mulighed for selvstændigt at kunne suspendere en læge fra lægevagten under behandlingen af alvorlig klagesag. Det vil være med til at sikre, at borgerne har tillid til lægevagtordningen.

- Sagen har vist, at der er brug for en ændring af overenskomsten med lægerne, så vi som region selvstændigt har mulighed for at stille kvalitetskrav til vagtlægerne. Det kan vi ikke i øjeblikket, men det er uden tvivl et punkt, som vi vil arbejde videre med, siger Bo Libergren.

Bo Libergren