Kongefamilien repræsenteret ved markeringen af 18. april

To generationer af den kongelige familie har givet tilsagn om at deltage den 18. april, når 150-året for Slaget ved Dybbøl bliver markeret med et omfattende program på Dybbøl Banke og i Sønderborg.

Det danske kongehus har altid haft nære forbindelser til Sønderjylland, og den kongelige familie er rigt repræsenteret på Dybbøl Banke ved markeringen af 150-året for Slaget ved Dybbøl. Regentparret har givet tilsagn om deltagelse, og det ligger nu også fast, at Deres Kongelige Højheder Prins Joachim og Prinsesse Marie deltager i arrangementerne, der markerer den 18. april.

150-året for Slaget ved Dybbøl bliver markeret med et omfattende program fra tidlig morgen til sen aften den 18. april, som i år falder på Langfredag. Regentparret deltager lige fra dagens første ceremoni, hvor Dronningen lægger en krans ved fællesgravene under en militær ceremoni. Ved middagstid overværer Regentparret den civile ceremoni i Kongeskansen, hvor dronningen holder tale. Om eftermiddagen er der i Sct. Marie Kirke en fælles dansk-tysk gudstjeneste, hvor Regentparret også er til stede, inden de tager tilbage til Marselisborg.

Prins Joachim er med hele dagen. Om aftenen får Prinsen selskab af Prinsesse Marie, hvor de sammen med det øvrige publikum skal overvære et stort anlagt program med musik, ord og billeder, sammensat af Sønderjyllands Symfoniorkester.

Grev Ingolf og Grevinde Sussie, som også har nære relationer til Sønderjylland, har ligeledes takket ja til indbydelsen.

- Det er naturligvis en stor glæde for os, at kongehuset er så rigt repræsenteret denne dag, og det er med til at understrege, at det er en mærkedag, som har stor betydning, ikke kun for Sønderjylland, men for hele Danmark, siger formanden for regionsrådet, Carl Holst.

De kongelige deltagere skal spise frokost med de officielle gæster i de smukke rammer på Sønderborg Slot. Region Syddanmark, der er vært denne dag, har inviteret godt 200 officielle gæster bl.a. politikere fra både den danske og tyske side af grænsen, alle borgmestre fra de 21 syddanske kommuner og medlemmer af Folketinget valgt i Sydjylland.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt og ministerpræsident Torsten Albig fra Slesvig-Holsten har sagt ja til invitationen.

Alle interesserede er velkomne til at overvære dels den militære ceremoni ved soldatergravene og dels den civile ceremoni i Kongeskansen. Både på Dybbøl Banke og ved Sønderborg Slot er der hele dagen aktiviteter, som henvender sig til hele familien.