Bedre rammer til de psykisk udviklingshæmmede beboere på Østruplund

Region Syddanmark indviede i dag 33 nye eller nyrenoverede boliger til de psykisk udviklingshæmmede beboere på specialcenteret Østruplund i Otterup. Boligerne er indrettet, så de understøtter regionens ønske om at give beboerne en hverdag, der tilgodeser den enkeltes behov og giver mulighed for at kunne udfolde sit liv på egne præmisser.

Selvom der står anno 1881 over hoveddøren på Østruplund Slot, er der ingen mørke kroge, smalle gange og fugtige vægge, når man åbner den tunge egetræsdør og træder indenfor. Tværtimod.

De hvide vægge er nymalede, vinduerne skiftet ud, det store vægmaleri i hall’en frisket op, trapper og gange gjort lyse og brede, gulvene er blanke, og i jagtstuen er stukloftet og reliefferne i væggen restaureret med så blid en hånd, at de næsten ser helt nye ud.

Med en investering på i alt 47 millioner kroner har Region Syddanmark gennem de seneste år forvandlet Østruplund til et moderne, lyst og venligt hjem for de psykisk udviklingshæmmede, der bor på specialcenteret. Med værksteder, dyrehold og masser af aktivitetstilbud:

- I Region Syddanmark har vi siden 2009 gennemført en lang række ombygninger og nyopførelser af boliger på det sociale område.  For regionsrådets ambition er nemlig den, at vi vil skabe gode hjem til de mennesker, der bor på vores sociale bosteder. Gode hjem som lever op til de forventninger, vi alle har i dag,  sagde regionsrådsformand Carl Holst (V) ved indvielsen.

En værdig hverdag

På selve slottet er der nu indrettet ni to-værelseslejligheder med eget køkken, vaskemaskine, tørretumbler, bad og toilet.

Og i de to nyopførte boligklynger, Marken og Skoven, der ligger tæt på slottet, er 24 beboere flyttet ind i lejligheder med tilsvarende faciliteter.

Målet har været at skabe nogle fysiske rammer, der gør, at beboerne på Østruplund får en hverdag, der i højere grad tilgodeser den enkeltes behov for albuerum med så lidt indgriben fra personalet som muligt. En hverdag, hvor den enkelte lærer at mestre sit eget liv, som Lars Urban, der er centerleder af Østruplund, formulerer det:

-  Vi ønsker at give beboerne et godt liv, hvor de har selvbestemmelse, medindflydelse og udviklingsmuligheder. Og selv om pædagogik og hjerterum kan gøre meget, kan det ikke gøre det hele. De fysiske rammer har stor betydning.  Alene dét, at beboerne nu kan invitere gæster til middag, som de har lavet i deres eget køkken, giver en helt anden frihed, end vi kunne tilbyde før. Så det er ikke bare en investering i bygninger – det er investering i at give disse mennesker nogle gode, værdige rammer, siger han.

FAKTA OM ØSTRUPLUND

Slottet Østruplund blev bygget i årene 1881 – 1884 i Rosenborgstil, nederlandsk renæssance, og har gennem tiden blandt andet dannet rammen omkring uropførelser af komponisten Carl Nielsen, der i sin tid gæstede slottet en del, og for Mødrehjælpen der tog imod ugifte kvinder med børn.

I dag er Østruplund et af Region Syddanmarks bo- og beskæftigelsestilbud til psykisk udviklingshæmmede voksne, der har behov for særlig social støtte eller er dømt til anbringelse.

Beboerne har typisk en adfærd, der gør, at de uden det nødvendige albuerum nemt kommer i konflikt med sig selv eller omgivelserne.

For at minimere risikoen for konflikter er der er under ombygningen af slottet taget hensyn til, at beboerne har brug for plads omkring sig. For eksempel er gangene lavet ekstra brede, så man let kan passere hinanden.

Selve slottet er renoveret for 22 millioner kroner, mens de to nye klyngebeboelser har kostet 25 millioner kroner.

YDERLIGERE OPLYSNINGER:

Regionrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, tlf.: 4032 5210

Centerleder Lars Urban Rasmussen, Østruplund, Specialcenter for Voksne med Handicap, tlf.: 20 59 89 29