Vigtigt at holde tempoet i letbanen

1. december 2013 sendes projektet omkring Odense Letbane i høring og følger dermed tidsplanen. Men skal letbanen stå klar til tiden, kræver det politisk vilje fra Christiansborg hele vejen frem mod 2020, mener regionsrådsformand Carl Holst (V).

Arbejdet med at sikre gode transportmuligheder til syddanske patienter, pårørende og ansatte på det kommende universitetshospital i Odense skrider hastigt frem. Den såkaldte VVM-redegørelse, der blandt andet afdækker spørgsmål om miljø, anlæg og passagergrundlag, er ved at være færdig og sendes i høring om en god måneds tid.

- Jeg har hele tiden slået på, at Odense Letbane er en nødvendig del af infrastrukturen omkring det nye universitetshospital, Syddansk Universitet og de mange andre arbejdspladser i og omkring Forskerparken, hvor titusindvis af mennesker vil få deres daglige gang. Derfor er det væsentligt, at alle parter holder tempoet, og at der ikke går Christiansborg-fnidder i den, som vi har set med andre infrastrukturprojekter, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Statens andel af projektet er at vedtage anlægsloven på vilkår, som gør det muligt for regionsrådet at bevillige 100. mio. kr. til letbanen.

– Og så forventer jeg, at staten inden længe vil melde ud, at man bidrager økonomisk til banens realisering. Det er vigtigt for projektet, at staten melder sig på banen med konkrete tilsagn, siger Carl Holst.

Letbanen kommer i alt til at koste 2,6 mia. kr.

Nødvendigheden af at holde tempoet er ikke blevet mindre efter etableringen af Togfonden.dk, som via hurtige tog mellem de større byer vil få flere passagerer til at bruge den kollektive trafik. Trafikstyrelsens egne beregninger viser en fremgang i passagermængden på Odense Banegård Center på mere end 50 pct. over de kommende 15-20 år.

- Allerede i dag er pladsforholdene omkring banegårdscenteret pressede. Med titusindvis af nye rejsende i de kommende år, skal der ikke meget fantasi til at forestille sig, hvordan det bliver. Omvendt vil en letbane hurtigt og effektivt kunne glide gennem byen uden trængselsproblemer, påpeger regionsrådsformanden.

Letbanen vil dagligt få omkring 35.000 daglige påstigninger.

Organiseringen af letbaneprojektet har hidtil kørt som smurt og overholder tidsplanerne. Næste skridt bliver projektering af anlæg og udbud. Selve bygge- og anlægsfasen påbegyndes i 2016, så de første tog kan køre fra midten af 2020.

Regionsrådsformand, Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 40 32 52 10