Syddanske gymnasier er populære som aldrig før

Flere unge går efter en studenterhue med rødt bånd, når de skal vælge ungdomsuddannelse. Søgningen til den klassiske studentereksamen, stx, er den største nogensinde, mens især hf-uddannelsen oplever tilbagegang. Det viser nye tal for søgningen til de gymnasiale uddannelser i Region Syddanmark.

7112 unge har i år søgt ind på den klassiske gymnasieuddannelse, stx, i Syddanmark. Det er 267 flere end sidste år, og det er over en fordobling af ansøgertallet på femten år. Dermed slår søgningen til stx igen alle rekorder.

Det viser de nye tal for søgningen til de gymnasiale uddannelser i 2013, som Region Syddanmark har indsamlet.

Tallene for 2013 viser også, søgningen til samtlige gymnasiale uddannelser i Syddanmark er steget med 1,8 pct. siden 2012. Stigningen er især sket i Sydvestjylland, hvor hele 3,1 pct. flere unge i år søger ind på en gymnasial uddannelse.

- Tallene vidner om, at de syddanske unge er meget opmærksomme på, hvor vigtigt det er at uddanne sig. Et højt søgetal er første skridt på vejen mod at få flere godt igennem uddannelsessystemet og ud i den anden ende som dygtige medarbejdere til vores region, siger Lasse Krull (K), formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark.

Målrettet indsats

Med de nye høje ansøgertal er Region Syddanmark et skridt nærmere målsætningen om, at 95 pct. af en årgang skal have en ungdomsuddannelse. For årgang 2011 i Syddanmark lå tallet på 92 pct. ifølge Børne- og Undervisningsministeriets profilmodel.

- Vi når hele tiden tættere på, og jeg er overbevist om, at det skyldes den målrettede sammenhængende indsats, som regionens skoler og kommuner er med i via Syddansk Uddannelsesaftale. Det er beviset på, at vi kan rykke noget, hvis vi forener alle gode kræfter i uddannelsessystemet, siger Lasse Krull.

Mens tallene viser, at mange unge gerne vil kunne sætte en hue med rødt bånd på hovedet om tre år, er søgningen til hf-uddannelsen faldet med fire pct. i 2013. Det tekniske gymnasium, htx, oplever en mindre tilbagegang i antallet af ansøgere, mens handelsgymnasiet, hhx, kan glæde sig over en tilsvarende lille stigning på én pct.

Lasse Krull understreger, at regionen også er klar til at følge op og sikre, at de unge, der viser sig at have valgt den forkerte ungdomsuddannelse i første omgang, kommer det rette sted hen bagefter.

Yderligere oplysninger fås hos:

Udvalgsformand Lasse Krull (K), Udvalget for Regional Udvikling, Region Syddanmark, mobil 4074 4599

Udviklingskonsulent Stine Haubro Falk, Regional Udvikling, mobil 2920 1042