Kultur på tværs af kommunegrænser

Når Kulturligt Festivalen i Trekantområdet skydes i gang med musik, design og andre kulturoplevelser, er håbet, at den vil være med til at sætte fokus på områdets gode liv og tiltrække unge og ressourcestærke tilflyttere.

I Kulturligt Festivalen, der finder sted fra 23. august til 1. september, bydes der på jazz, rock, kreative værksteder og workshops, teater, litteratur, film med meget mere. Og vel at mærke på kryds og tværs af kommunegrænserne i Trekantområdet.

Det er Vejle, Kolding, Fredericia, Middelfart, Billund og Vejen kommuner, der for første gang er gået sammen om en kulturfestival. I en uge sætter de seks kommuner fuld kraft på kultur-turbinerne, og en del af brændstoffet kommer fra Region Syddanmark.

Det gode liv

De mange kulturarrangementer er nemlig støttet af Region Syddanmark med to millioner kroner fra kulturpuljen. Regionen bakker op om det kommunalt grænseoverskridende kulturprojekt, fordi det understøtter regionsrådets strategi på kulturområdet, der går ud på at styrke regionens synlighed og attraktivitet.

-   Det er en vigtig opgave for regionen at skabe rammer for det gode liv i Syddanmark. Og det skal til, blandt andet for at vi kan fastholde og tiltrække unge og den højt uddannede arbejdskraft, vi har brug for i regionen, siger Lasse Krull (K), formand for Udvalget for Regional Udvikling, Region Syddanmark, og taler ved festivalens åbning.

Han forklarer, at adgang til kultur, natur, idræt og oplevelser er væsentlige ingredienser i det gode liv og dermed nogle af drivkræfterne for udvikling, nytænkning og livskvalitet.

-   Programmet afspejler også, at der er tænkt på arrangementer, som appellerer til de unge. Det er også et fokusområde for regionen, at vi kan gøre Syddanmark til et attraktivt område for unge at bo, studere og arbejde i, tilføjer udvalgsformanden.

Design og oplevelser

-  Når vi ser på teater, musik, design og kunsthåndværk, er de kunstneriske miljøer i Trekantområdet i vækst, og jeg tror, at kulturfestivalen vil være med til at sætte rampelys på områdets kulturelle kvaliteter og dermed skabe synlighed, siger Lasse Krull.

Festivalen er sat sammen, så den potentielt kan tiltrække publikum fra hele landet, og ved at placere den på kanten af sommerferien, kan den være med til at forlænge områdets turist-sæson.

Festivalen bliver en tilbagevendende begivenhed, og det er ambitionen at skabe en festival, der kan konkurrere med Aarhus Festuge og Golden Days i København.

Yderligere informationer:

Formand for Udvalget for Regional Udvikling, Lasse Krull (K) Region Syddanmark, mobil 4074 4599