Borgerne i yderområder har det bedre, end man siger

Skal man tro de økonomiske statistikker, har borgerne i Trekantområdet det bedre end borgerne i Vestjylland. Men spørger man folk selv, er borgerne i det såkaldte Udkantsdanmark på flere punkter mere tilfredse med deres liv.

Som de første herhjemme har Region Syddanmark målt borgernes tilfredshed med deres eget liv – og holdt svarene op imod de økonomiske statistikker, som man normalt bruger til at måle tilstanden i et område.

Og de første resultater rummer flere opsigtsvækkende konklusioner, der går imod billedet i den store debat om Udkantsdanmark. Selv om nogle områder i regionen klarer sig bedre rent økonomisk, er borgerne her nemlig ikke nødvendigvis mere tilfredse med livet end borgerne i områder med mindre økonomisk vækst.

Eksempelvis kan man se, at Trekantsområdet ligger i top med hensyn til sundhedstilstand og omgivelser, når man måler på de økonomiske samfundsstatistikker. Men spørger man borgerne i området selv, ligger deres opfattelse af egen sundhed og tryghed kun omkring regionsgennemsnittet, hvorimod borgerne i eksempelvis Sydvestjylland – som af mange betragtes som et yderområde – er noget mere tilfredse med deres egen situation.

Ser det med borgernes øjne

Det giver stof til eftertanke for regionens politikere.

- Indekset giver os et meget bedre indblik i, hvad der sker i det såkaldte Udkantsdanmark. Man kan sige, at vi nu kan se situationen med borgernes øjne og tilrettelægge vores politiske indsatser efter det. Vi skal måske bruge nogle andre midler og sætte nogle andre mål for, hvordan vi skaber udvikling i vores byer og områder, siger Lasse Krull (K), formand for regionens Udvalg for Regional Udvikling.

I den nye Regionale Udviklingsplan, som Region Syddanmark præsenterer 10. februar, er der derfor fokus på, hvordan borgernes gode liv kan skabe vækst i regionen. Tanken er, at man ved at følge borgerne og finde frem til kernen af deres gode liv kan fastholde og tiltrække endnu flere borgere til regionen.

Relationer kan betyde mere end penge

- Når vi ved, at nogle borgerne prioriterer omgivelser eller relationer frem for eksempelvis en høj løn, giver det os et klarere billede af, hvad vi skal konkurrere på fremover. Vi vil en gang om året måle tilfredsheden blandt syddanskerne og kan på den måde se, om vores politiske initiativer virker. Det gør det nemmere at skabe klog vækst og udvikling i Syddanmark, siger Lasse Krull.

På hjemmesiden for Regional Udviklingsplan kan man læse mere om arbejdet med Indeks for Det Gode Liv og finde de første resultater fra Syddanmark, fordelt på de fire subregioner Sydvestjylland, Sydøstjylland, Trekantområdet og Fyn. Til efteråret kommer indekset fordelt på kommuneniveau.

Yderligere oplysninger fås hos:

Lasse Krull (K), formand for Udvalget for Regional Udvikling, mobil 4074 4599
Rune Stig Mortensen, afdelingschef i regionens Strategi & Analyse-afdeling, mobil 2920 1160