Syddanmark tilbyder sig som nationalt center for sundheds- og velfærdsteknologi

Forskerparken i Odense rummer et stort udviklingsmiljø inden for sundhedsinnovation. Mange af initiativerne har national rækkevidde – flere endda international. Nu melder Region Syddanmark sig klar til at være vært for et nationalt center for sundheds- og vefærdsinnovation. En udmelding flere af regionens folketingsmedlemmer netop er blevet præsenteret for

Forskerparken i Odense summer af velfærdsteknologisk liv. Her er det muligt at besøge Region Syddanmarks innovationscenter, G10, opført i forbindelse med de nye sygehusbyggerier. I centret kan medarbejdere afprøve indretningen og arbejdsgange i de nye sygehusbyggerier og har dermed mulighed for at komme med ideer og forslag til, hvordan det kan indrettes endnu bedre, når byggearbejdet for alvor går i gang.

G10 er en del af Syddansk Sundhedsinnovation, der netop er flyttet fra administrationsbygningen i Vejle til Forskerparken i Odense. Her er det blevet en del af Forskerparkens nationale og internationale udviklingsmiljø på tværs af forskning, uddannelse, erhverv og offentlige instanser.

Den 6. februar var folketingspolitikere valgt i Syddanmark på besøg i innovationscentret og i Forskerparken for ved selvsyn at se arbejdet. Politikerne blev introduceret til de mange initiativer og projekter, som er sat i gang i Region Syddanmark inden for velfærdsteknologi-området.

Under besøget fik politikerne også en rundvisning hos naboen, Center for Robotteknologi, hvor de udvikler teknologiske hjælpemidler – primært til borgernes egne hjem.
Under besøget gjorde formanden for Region Syddanmark, Carl Holst (V) ambitionen for centeret klar:

- Vi har gang i mange projekter, hvoraf flere allerede er nationale. Vi mener hele landet kan gøre brug af den viden, vi får samlet her. Derfor ønsker vi at få officiel status af et nationalt center for sundhedsinnovation. Det vil styrke samarbejdet mellem regionerne, at vi kan arbejde med innovation og udvikling på tværs af landsdelene, siger han.

Ideel beliggenhed

• Han påpeger også, at Forskerparken og Syddansk Sundhedsinnovation har en ideel beliggenhed som nationalt innovationscenter. Det skyldes, at der allerede er en række initiativer, der ud over Syddansk Sundhedsinnovation og Center for Robotteknologi har omdrejningspunkt i Forskerparken:
    Welfare Tech Region, national erhvervsklynge, som samler de velfærdsteknologiske virksomheder fra hele landet
  • Det nationale videncenter for offentlig-privat innovation med fokus på velfærdsteknologi – OPI lab.
  • Væksthuset, der støtter iværksættere inden for forretningsområdet
  • Kapitalfond for velfærdsteknologi

Forskerparken ligger i et smørhul i forhold til øvrige nationale vidensmiljøer på området. Socialstyrelsen arbejder på landsplan med at teste velfærdsteknologi på det sociale område og Syddansk Universitet er blevet hjemsted for Danmarks hidtil største forsknings- og innovationsprojekt indenfor sundheds- og velfærdsteknologi, Patient@Home. Her understøtter forskningen den udvikling i sundhedssektoren, der peger i retning af flere behandlinger i eget hjem og færre indlæggelser.
Endelig har miljøet i Forskerparken også en central placering i forhold til Nyt OUH.

Positive landspolitikere

Fra begge sider af det politiske spektrum var der stolthed og opbakning til Syddansk Sundhedsinnovation.
Folketingspolitikeren for SF, Annette Vilhelmsen udtrykte det meget klart:
- Det lyder som et rigtig godt projekt. Man bliver helt stolt af at være fra Region Syddanmark, sagde hun, og blev bakket op af Jacob Elleman-Jensen fra Venstre:
- Det er en rigtig god idé at arbejde videre med udviklingen og arbejde på at åbne sig, så andre regioner også kan få glæde af det. Det svære bliver at få det offentlige og private samspil til at fungere. Men så er det jo så meget desto vigtigere, at man arbejder med at udvikle måder, hvorpå det offentlige og private kan samarbejde, som man gør her, sagde han efter mødet

Fakta: Syddansk Sundhedsinnovation

Syddansk Sundhedsinnovation er Region Syddanmarks nye stabsfunktion, der samler regionens egne initiativer inden for sundhedsinnovation. Det er initiativer der understøtter udviklingen fra medarbejderens ide, forskning, til afprøvning og storskala implementering.

Invia: En innovationsenhed, der gennem idéportalen www.invia.nu, opsamler udviklingsideer fra brugere og medarbejder på sundhedsinsitutionerne – og undersøger, hvad der kan arbejdes videre med.

G10: Testcenter i forhold til indretning af nybyggerier. Her får medarbejdere blandt andet mulighed for at teste  og optimere indretning og arbejdsgange i 1:1 i modeller af lokaler i de nye sygehusbyggerier.

e-team: Arbejder med udvikling og implementering af elektronisk-baserede løsninger til sundhedsvæsnet som den elektroniske patientjournal og telemedicinske services.

OPI-Lab: Laboratorium for offentlig-privat innovation og velfærdsteknologi
OPI-Lab vil på baggrund af tværregionale demonstrationsprojekter og national OPI Task-force udvikle guidelines for OPI-samarbejde inden for velfærdsteknologi, der skal forbedre den offentlige service på en ny og innovativ måde.

Kontakt: regionsrådsformand Carl Holst (V) 40325210