Unge vil løse fremtidens energiudfordringer

Innovation, iværksætteri, CO2-neutral energi, energi-kombinationer og energi-sikkerhed var nogle af konferencens nøgleord, da de 500 unge mennesker indtog Spinderihallerne i Vejle.

De unge talenter fremlagde deres ideer og visioner for, hvordan fremtidens energiudfordringer kunne løses. Men der blev også lyttet til erfarne energifolk, som delte ud af deres viden.

De mange fremmødte blev budt velkommen af Vejles borgmester, Arne Sigtenbjerggaard, som fortalte de unge, at i fremtiden skal vi bygge på nye idéer og få viden til at håndtere de nye idéer. (Fotos: Jørgen Diswal)

Første halvdel af konferencen handlede om naturvidenskab, teknologi og energistrategi som foredrag Den anden halvdel var opbygget omkring innovation, opfinderi og iværksætteri.

I den anden halvdel kunne de unge zappe rundt mellem otte workshops blandt andet om solenergi, vind- og bølgeenergi,  geoenergi eller kombinationsenergi.

Søren Stochholm fra World Perfect

Søren Stochholm fra World Perfect fortæller om bæredygtighed som forretning. Tænk, hvis du står med to lige fede mode T-shirts, hvoraf den ene er ret giftig og skal vaskes før brug for at få giftstofferne ud, og den anden kan spises med mælk på, fordi den er øko hele vejen igennem. Hvilken vælger du så?

Sofie Hemberg fra Rosborg Gymnasium får bæredygtighed ind på livet af Søren Stochholm. Kan du spise dit produkt? Hvis nej, så tilbage til tegnebordet igen.

Måden med at kombinere erfaring og de unge idéer viste sig som forventet at være meget nyttig. Der blev udvekslet idéer på kryds og tværs mellem større børn og unge og de mere erfarne energifolk. Alt sammen med det formål at samle inspiration og udvikle nye idéer og ny teknologi som skal bringe grøn vækst til energibranchen og det danske samfund.

Netop derfor havde Region Syddanmark og energiselskabet DONG Energy også valgt at støtte op om konferencen.

Hassan Aziz fra H. C. Andersen-skolen interesserer sig for biologi, matematik og fysik, og synes, at konferencen er spændende med gode foredrag, og de mange stande giver mulighed for tage viden med hjem. Marie Qvarfot og Miriam Yamil, Rødkilde Gymnasium har lige vundet en styrthjelm hver. De synes begge, at det er en helt vild fed konference med gode foredrag, super med de forskellige boder, som giver én noget at tænke over, selv om ikke alt er deres studieområde.

I fremtiden vil der blive stor efterspørgsel på medarbejdere med viden indenfor natur, teknik og sundhed, og i den forbindelse har Region Syddanmark en vision om at blive en Science Region.

-  Young Energy er et godt initiativ, og vi bakker gerne op omkring en god idé – som nu her, hvor nogle unge mennesker får stablet et netværk og et arrangement på benene. Det er den slags kræfter, Region Syddanmark har brug for. Og så hænger initiativet rigtig godt sammen med det, vi arbejder på i regionen i forvejen, nemlig at få de unge til at interessere sig for fag inden for natur, teknik og sundhed, siger Region Syddanmarks regionsrådsformand, Carl Holst (V).

Science Region-indsatsen er en langsigtet strategi, der skal skabe vækst og beskæftigelse blandt andet inden for energi og velfærdsteknologi. I den forbindelse arbejder regionen tæt sammen med det nationale undervisningscenter i Natur, Teknik og Sundhed i Sønderborg (NTS) samt Økolariet i Vejle, som er NTS-centrets regionale center.

- I DONG Energyer vi meget glade for at støtte op om Young Energy-konferencen, og deler de unges vision om ren og stabil energi. For at vi kan nå vores mål, kræver det unge talenter som Young Energy-netværket, der alle er klar til at tage fat på at løse fremtidens energiudfordringer, siger Anders Eldrup, adm. direktør i DONG Energy.

Læs mere på
www.okolariet.dk