Håndværkere hjælper unge til uddannelse

I Fredericia får skoletrætte elever tilbud om at bruge to dage ugentlig hos en håndværker. Projektet bliver nu udvidet og har netop modtaget 3,1 mio. kr. i støtte fra Region Syddanmark.

Som gulvlægger har du brug for at vide noget om geometri, og som el-installatør skal du kende fysikkens love. Og for nogle unge har det langt mere vægt, når en håndsværksmester sætter ord på de matematiske færdigheder, han har behov for, end hvis en lærer siger det samme foran tavlen.

Nye klasser hvert år

På den baggrund har Fredericia Kommune igennem tre år kørt projektet ”E-klasser”, hvor udvalgte elever i folkeskolens ældste klasser går i skole tre dage om ugen og bruger to dage hos en lokal håndværker. Her får eleverne, der ofte kæmper med faglige og sociale udfordringer, et klarere mål med undervisningen – og får forhåbentlig en tro på, at de kan tage en erhvervsuddannelse bagefter.

Antallet af E-klasser er vokset støt siden starten, og sammen med Middelfart og Haderslev Kommuner samt EUC Lillebælt arbejdes der nu på at nå endnu flere unge. Der er eksempelvis planer om at udvikle temauger for 7.-9. årgang, som skal sætte generelt fokus på erhvervsuddannelserne som en karrierevej efter folkeskolen.

3,1 mio. fra uddannelsespulje

Det samlede projekt, ”Mobication”, har netop fået bevilget 3,1 mio. kr. i støtte fra Region Syddanmarks uddannelsespulje.

- Det er et forbilledligt projekt, som sætter fokus på erhvervsuddannelserne som en spændende vej at gå – både for de unge, som har svært ved at gennemføre en ungdomsuddannelse, og de unge, som har brug for at se alternativer til gymnasiet, siger Lasse Krull (C), formand for Udvalget for Regional Udvikling.

Praktikpladsen er omdrejningspunkt

Projektets bagmænd kan nu for alvor sætte turbo på de mange idéer.

- Nu kan vi intensivere samarbejdet med en række centrale aktører og få flere unge med. For nogle elever i folkeskolen er praktikpladsen i 8. klasse alfa og omega for, at de kommer godt igennem en erhvervsuddannelse, siger Charlotte Mikkelsen fra Fredericia Kommunes skoleafdeling.

Fakta

Regionsrådet i vedtog mandag den 27. juni at støtte det fireårige projekt ”Mobication fra grundskole til erhvervsliv” med 3,1 mio. kr.

Bag projektet står EUC Lillebælt med samarbejdspartnere i Fredericia, Haderslev og Middelfart Kommuner.

Målet er at synliggøre erhvervsuddannelserne som attraktiv karrierevej, både for stærke elever og dem, der har brug for ekstra støtte. Det er målet at udvikle metoder, materialer, redskaber og samarbejdskoncepter til at bygge bro mellem undervisningen i grundskolen og på erhvervsuddannelserne.

Projektet indeholder to spor: Spor 1 henvender sig til hele klasser i 7.-9. klasse. Spor 2 henvender sig til enkelte, skoletrætte elever, hvor der kan laves individuelle aftaler.