Sygeplejerske tager 112-telefonen
- Min mand ligger på gulvet, og han trækker ikke vejret. Vagtcentralen i Odense har modtaget et opkald fra en kvinde, der hedder Elvira. Hun skal have hjælp til sin mand, der har fået hjertestop. En sygeplejerske sidder klar til at hjælpe over telefonen.
Pressemøde og skuespil i Odense
Det kunne sagtens være en sekvens fra virkelighedens verden. Men i netop dette tilfælde er kvinden skuespiller, og uheldet er sat op til ære for pressefolk, medarbejdere og regionsrådspolitikere, der er mødt frem for at høre mere om vagtcentralens nye opgave. De skal overvære, hvordan et 112-opkald typisk kan forløbe.
Sundhedsfaglig hjælp over telefonen
Fra den 2. maj overtager en række specialuddannede, sundhedsfaglige visitatorer nemlig alle de 112-opkald, som handler om sygdom og tilskadekomst. Fremover bliver det deres opgave at vurdere, hvor alvorligt det konkrete 112-opkald er og derefter sende den rigtige hjælp.
Desuden bliver det 112-sygeplejerskernes opgave at yde kvalificeret rådgivning over telefonen, indtil hjælpen når frem.
Tilbage til 112-opkaldet:
Den sundhedsfaglige visitator sørger for at tilkalde ambulance og lægebil samtidig med, at hun fortæller Elvira, hvordan hun skal yde førstehjælp, indtil hjælpen er fremme.
”Er du stadig hos mig?”, ”nu skal du støde ham hårdt i brystkassen”, ”hvordan ser hans hud ud?”, ”trækker han vejret?” osv. Med disse ord guider sygeplejersken kvinden og fortæller hende, hvad hun skal gøre.
Samtidig sørger hun for at rose og trøste Elvira, og flere gange under samtalen fortæller hun, hvor langt ambulancen er. Alt sammen for at skabe tryghed og nærhed.
60.000 opkald om året
I Region Syddanmark er der ansat 17 sygeplejersker og en paramediciner til at løse den nye opgave. De skal hvert år tage sig af ca. 60.000 opkald. Indtil nu har det været politiets opgave. Den nye ordning med at lade sundhedsfaglige visitatorer til at besvare 112-opkald kommer til at gælde i hele landet.