Kick-off til velfærd og vækst

Der bliver mangel på hænder til at tage sig af de syge og gamle. En af løsningerne hedder ny teknologi, en løsning som også byder på masser af muligheder for erhvervslivet.

Den udfordring fik i dag næsten 200 politikere, sygehusledere, erhvervsfolk, udviklere og investorer til at mødes i Middelfart til kick-off i Welfare Tech Region.

Op mod 200 politikere, sygehusledere, erhvervsfolk, udviklere og investorere diskuterede velfærdsteknologi i Middelfart.  Foto: Jørgen Diswal.

Op mod 200 politikere, sygehusledere, erhvervsfolk, udviklere og investorere diskuterede velfærdsteknologi i Middelfart. Foto: Jørgen Diswal.

- For nogen lyder teknologi og velfærd modsatrettet, men der er en forbindelse mellem pleje, omsorg og teknologi. Vi ved, at der bliver mangel på varme hænder, og derfor skal teknologien hjælpe os med en række opgaver. Så kan vi få frigjort hænder til at tage sig af plejen, fastslog regionsrådsformand Carl Holst ved starten af konferencen.

Velfærdsteknologi er et af de helt store indsatsområder i Region Syddanmark, også fordi det vil blive et af de store vækstområder.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) bebudede, at velfærdsteknologi er et af de helt store indsatsområder i Region Syddanmark.  Foto: Jørgen Diswal.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) bebudede, at velfærdsteknologi er et af de helt store indsatsområder i Region Syddanmark. Foto: Jørgen Diswal.

- Vi har alene i de seneste halvandet år mistet 18.000 arbejdspladser i Syddanmark, og jeg tror på, at vi med velfærdsteknologien står med starten til et helt nyt erhvervseventyr, hvor vi får skabt vidensarbejdspladser som afløsning for de traditionelle industrijob. Tiden er ved at løbe fra de ufaglærte, sagde Carl Holst.

Der er et helt klart mål med Welfare Tech Region. I løbet af de næste tre år skal der skabes 50 nye virksomheder, 500 arbejdspladser, 100 produktudviklingsprojekter.

En forudsætning for, at det kan ske, er at få de offentlige kunder til at spille sammen med virksomhederne, og netop det er en dansk styrke, understregede Lars Kolind, der er formand for bestyrelsen Welfare Tech Region.

Lars Kolind, der er formand for bestyrelsen i Welfare Tech Region, sammenlignede indsatsen på velfærdsteknologiområdet med opstarten af hele vindmølleeventyret.  Foto: Jørgen Diswal.

Lars Kolind, der er formand for bestyrelsen i Welfare Tech Region, sammenlignede indsatsen på velfærdsteknologiområdet med opstarten af hele vindmølleeventyret. Foto: Jørgen Diswal.

- Vi så det, da vindmølleventyret startede. Vi havde en kombination af viden på Risø, politikere, som var parate til at skabe de rette betingelser, et erhvervsliv som stod klar til at tage en chance, uddannelsessteder, som startede kurser og forskning, og pludseligt var vi et førende vindkraftland. Vi kan skabe det samme her. Og vi skal ikke kun se på de nationale muligheder. Vi skal have udlandet med, sagde Lars Kolind.

Fakta

Welfare Tech Region er finansieret med ca. 77 mio.kr. med Syddansk Vækstforum og EU som de største bidragsydere.

Der er ca. 60 partnere med, men målet er tiltrække nye parterne i ind- og udland.

På tværs af landegrænserne samarbejdes der om velfærdsteknologi, og på den store europæiske konference – AAL – Forum - i Odense den 15. til 17. september 2010 bliver lejlighed til at vise og diskutere, hvor langt man er nået.

Læs mere om velfærdsteknologi på www.velfaerdsteknologi.nu