Lægeklinik holdt åbent hus

Under normale omstændigheder ser folk ikke så smilende ud, når de stikker hovedet indenfor hos lægen. Men denne dag var der kun glade ansigter at spore i klinikken hos de praktiserende læger i Ærøskøbing.

Der var åbningsreception af lægeklinikken og Ærø-borgere, medarbejdere, politikere og samarbejdspartnere var 26. januar 2010 mødt frem for at fejre dagen. En særlig dag var det også, fordi åbningen af klinikken også vidner om, at det er lykkedes at rekruttere læger til øen, og at øens lægebemanding dermed er fremtidssikret.

Lydhøre borgere var mødt frem til åbningsreceptionen af læge- klinikken på Ærøskøbing Sygehus, tirsdag 26. januar 2010.  Tekst og fotos: Hanne Kopp

Lydhøre borgere var mødt frem til åbningsreceptionen af læge- klinikken på Ærøskøbing Sygehus, tirsdag 26. januar 2010. Tekst og fotos: Hanne Kopp

Tryghedsskabende fællesskab

Regionsrådsformand Carl Holst (V) kunne med glæde se, at regionsrådets bestræbelser med fastholdelse og rekruttering af praktiserende læger i udkantsområder havde båret frugt.

- Borgerne på Ærø har fået en stor og flot praksis på sygehuset og et nyt og tryghedsskabende fællesskab er ved fælles initiativ blevet muligt. Vi kan glæde os over i dag, at vi er nået frem til en løsning på lægedækningsproblemet, sagde regionsrådsformanden.

Nu er ikke kun sygehuset på Ærø sikret sin overlevelse. Øen  er fremover også bemandet med syv praktiserende læger, fra  venstre: Nicolaj Frederichsen, Ærøskøbing, Helle Munck, snart  læge i Ærøskøbing, Per Christiansen, Marstal, Helle Kingo Jensen,  Marstal, Kirsten Graham, Bregninge, Bernhard Winkler, Marstal  og Bregninge og Henrik Kromann, Marstal.

Nu er ikke kun sygehuset på Ærø sikret sin overlevelse. Øen er fremover også bemandet med syv praktiserende læger, fra venstre: Nicolaj Frederichsen, Ærøskøbing, Helle Munck, snart læge i Ærøskøbing, Per Christiansen, Marstal, Helle Kingo Jensen, Marstal, Kirsten Graham, Bregninge, Bernhard Winkler, Marstal og Bregninge og Henrik Kromann, Marstal.

Mange års bestræbelser har båret frugt

Formand for udvalget vedrørende almen praksis, regionsrådsmedlem Bo Libergren (V) har i flere år arbejdet for at finde en løsning, der kan fastholde og trække læger til udkantsområderne. En af løsningerne er, foruden at rekruttere udenlandske læger til landet – sådan som det netop er lykkedes i lægeklinikken i Marstal – også at belønne de praktiserende læger, der vælger at blive længere på arbejdsmarkedet.

- Det er dejligt at se, at mange års bestræbelser nu er lykkedes. Almen praksis er et af de centrale elementer i vores sundhedsvæsen, og det er vigtigt, at folk har adgang til at kunne vælge en læge – også her på Ærø, sagde Bo Libergren.

Borgmester Karsten Landro (C), regionsrådsmedlem Bo  Libergren, direktør på OUH Bente Kowal og regionsråds- formand Carl Holst (V) glædede sig alle over, at mange års betræbelser nu ser ud til at have båret frugt.

Borgmester Karsten Landro (C), regionsrådsmedlem Bo Libergren, direktør på OUH Bente Kowal og regionsråds- formand Carl Holst (V) glædede sig alle over, at mange års betræbelser nu ser ud til at have båret frugt.

Sammenhængende patientforløb

Den nye lægeklinik holder til på sygehuset i Ærøskøbing og som både direktør på OUH, Bente Kowal og borgmester Karsten Landro (C) kunne fortælle, så er det, at de to funktioner ligger under samme tag, med til at forenkle patientens oplevelse af at gå fra det ene system til det andet. Med andre ord: Muligheden for et sammenhængende patientforløb er til stede.

Efter den officielle indvielse var der åbent for byens borgere, der kom fra hele øen for at lykønske.

Det er trygt

- Det her er noget, vi kun kan være tilfredse med.  Det er trygt for os, at klinikken ligger så tæt på  sygehuset, og vi er glade for, at der nu kommer  to læger i klinikken. Min mand har fået et nyt knæ,  så vi er kommet her tit den seneste tid. Det er  nemt, at de to steder ligger i samme hus, og det  er trygt, at vi kan komme herop, hvis der er  noget, vi vil spørge om, fortæller Gerda  Willads-Petersen, der har taget sin ungdoms- veninde Bente Nicolaisen med.

- Det her er noget, vi kun kan være tilfredse med. Det er trygt for os, at klinikken ligger så tæt på sygehuset, og vi er glade for, at der nu kommer to læger i klinikken. Min mand har fået et nyt knæ, så vi er kommet her tit den seneste tid. Det er nemt, at de to steder ligger i samme hus, og det er trygt, at vi kan komme herop, hvis der er noget, vi vil spørge om, fortæller Gerda Willads-Petersen, der har taget sin ungdoms- veninde Bente Nicolaisen med.

Lokal tilknytning er godt

Det er Nicolaj Frederichsen og Helle Munck, der  bliver lægeklinikkens praktiserende læger. Nicolaj  Frederichsen kommer fra en anden klinik i byen,  og er glad for den modtagelse, de har fået på  sygehuset. Han er født og opvokset på øen -  har været væk fra øen en årrække, vendte tilbage -  og bor i dag i det samme hus, som han er født i.  Helle Munck starter som praktiserende læge til  sommer, hvor hun og familien rykker teltpælene  op fra Middelfart og flytter til Ærø. Hun ser frem  til den nære tilknytning til lokalsamfundet og øens  borgere og til et tæt samarbejde med sygehuset.