Sønderborg får lægebil

Fremover vil de blå blink i dagstimerne i Sønderborg Kommune betyde, at en lægebil er på vej med hjælpen. Region Syddanmark vedtog nemlig på regionsrådsmødet 13. december at afsætte fem millioner kroner til oprustning af den præhospitale indsats på Als. Pengene skal blandt andet bruges til at omdanne Sønderborgs nuværende akutbil til en lægebil.

- Vi har det sidste år ad flere omgange udvidet den præhospitale hjælp på Als, først med indvielsen af akutbilen i april, der senere blev døgndækkende, og nu i form af lægebilen. Vi håber, at vi med den nye løsning kan øge sønderborgensernes tryghed yderligere og dermed sikre tilliden til sundhedsvæsenet, siger formanden for den præhospitale indsats i Region Syddanmark, Thyge Nielsen (V).

Den nye lægebil bliver placeret på Sønderborg Sygehus, hvor den vil køre ud fra.

Lægebil fra Esbjerg 400 px Det er en lægebil som denne, der om cirka seks måneder vil køre rundt i Sønderborg kommune. Foto: Jørgen Diswal

Dækker de travle timer

Der er ikke tale om etablering af en døgndækkende lægebil til området, men derimod en kombination af akutbilen og lægebilen. Lægebilen skal således dække dagtimerne og akutbilen skal køre om natten:

- Vi ved, at der er flest opkald til 112 mellem halv otte om morgenen og klokken otte om aftenen. Derfor synes vi, vi har fundet den optimale løsning ved at lade lægebilen dække dagtimerne og akutbilen de mere stille timer om natten, siger Thyge Nielsen.

Før den nye lægebil kan begynde at køre, skal der ansættes og uddannes læger, der kan betjene den. Det betyder, at der formentlig går cirka seks måneder, før lægebilen kan ses på vejene.

Lægebilen adskiller sig fra akutbilen i forhold til udstyr og personale. I en lægebil er der en speciallæge og en redder som assistent og chauffør. Akutbilen derimod betjenes af paramedicinere, der er ambulancebehandlere med særlige kompetencer.

Nødbehandlerbilen i Nordborg bliver regional

De fem millioner kroner, som Regionsrådet har tildelt den præhospitale indsats på Als, skal også bruges til at overtage og fortsætte driften af nødbehandlerbilen i Nordborg på Als. Den har indtil nu været finansieret af Sønderborg Kommune. Nødbehandlerbilens personale har en kortvarig præhospital uddannelse, herunder er de uddannede til at bruge en hjertestarter, som bilen er udstyret med.

Fakta

• Den præhospitale indsats er indsatsen udenfor sygehusene i forhold til akut syge, tilskadekomne og fødende i tilfælde, hvor der er ringet 112.
  • Ved 112-opkald, hvor der viser sig at være et behov for akut hjælp, sender vagtcentralen altid en ambulance. Hvis der er akut fare for liv eller førlighed, sendes også en lægebil og/eller en akutbil.
  • En lægebil er bemandet med en speciallæge i anæstesi og en redder som assistent og chauffør.
  • En akutbil er bemandet med en paramediciner. En paramediciner er en redder med særlige kompetencer, der også kan hjælpe den almindelige ambulance, som altid vil rykke ud.