Tryghed døgnet rundt

Region Syddanmark kom et skridt nærmere planerne om at sende flere akutbiler og lægebiler på vejene, da en døgndækkende lægebil blev indviet på Falck-stationen i Svendborg i onsdags. I torsdags var turen så kommet til Esbjerg, hvor en døgndækkende lægebil fremover vil holde klar ved sygehuset.

Svendborg: Tryghed for borgerne døgnet rundt

Den døgndækkende lægebil blev indviet på Falck-stationen i Svendborg, onsdag den 2. september 2009.

Til stede var blandt andre regionsrådsformand Carl Holst (V), som udtrykte glæde over, at den nye døgndækkende lægebil er med til at forbedre beredskabet.

- Der må ikke være forskel på, om man kommer til skade om natten eller om dagen. Den nye lægebil kommer til at skabe tryghed for borgerne hele døgnet rundt. Så lige meget om man i fremtiden bor i nærheden af et akutsygehus eller ej, så er der altid kvalificeret hjælp at få, sagde han.

Claus Wahlgreen og Carl Holst i bil Fornemmelsen af at sidde i en lægebil: Leder af lægebilen i  Svendborg og overlæge på Svendborg Sygehus, Claus Wahlgreen og regionsrådsformand Carl Holst (V). Fotos Jørgen Diswal.

Claus Wahlgreen og Carl Holst i bil Fornemmelsen af at sidde i en lægebil: Leder af lægebilen i Svendborg og overlæge på Svendborg Sygehus, Claus Wahlgreen og regionsrådsformand Carl Holst (V). Fotos Jørgen Diswal.

Dækker stort område

Den neongule lægebil er døgnbemandet med en speciallæge og en lægeassistent.
I Svendborg har den allerede været i brug, fortalte Claus Wahlgreen, overlæge på Svendborg Sygehus og leder af Svendborgs lægeambulance, til indvielsen.
- Vi har fundet ud af, at vi kan bruges mange steder i området. Vi kører ud til steder, vi aldrig drømmer om om morgenen, og vi ved aldrig, hvor der er brug for os. Vi kommer til at styrke beredskabet i den sydlige del af Fyn, sagde Claus Wahlgreen.

Regionsdirektør i Falck Erik Møberg holder tale i Svendborg. Regionsdirektør i Falck, Erik Møberg, fortalte om det  præhospitale samarbejde med Region Syddanmark.

Regionsdirektør i Falck Erik Møberg holder tale i Svendborg. Regionsdirektør i Falck, Erik Møberg, fortalte om det præhospitale samarbejde med Region Syddanmark.

Regionsdirektør i Falck, Erik Møberg kom i sin tale ind på det gode samarbejde mellem Region Syddanmark og Falck, hvor begge parter har den samme røde tråd i arbejdet.
- Et nøgleord i den nye struktur er tryghed. Lægebilen er døgndækkende, og det er en opgradering af beredskabet. Det betyder mere tryghed for borgerne, sagde Erik Møberg.

rebekka.boileau@regionsyddanmark.dk

Esbjerg: Har allerede bevist sit værd

I Esbjerg var der til lejligheden sat et telt op ude foran akutmodtagelsen ved sygehuset i Esbjerg. Her var regionsrådspolitikere, Falck-medarbejdere, pressen - og i særdeleshed medarbejdere fra Sydvestjysk Sygehus - troppet op.

Stor personalefremmøde i Esbjerg ved indvielse af lægebil Stort fremmøde blandt personalet i Esbjerg den 3. september.  Her blev den døgndækkende lægebil indviet. Fotos: Jørgen Diswal

Stor personalefremmøde i Esbjerg ved indvielse af lægebil Stort fremmøde blandt personalet i Esbjerg den 3. september. Her blev den døgndækkende lægebil indviet. Fotos: Jørgen Diswal

Regionrådsformand Carl Holst (V) fortalte om baggrunden for den præhospitale forstærkning: At borgerne skal opleve tryghed uanset om der er et akutsygehus tæt på eller ej, og at hjælpen skal derud, hvor uheldet sker. Samtidig benyttede han lejligheden til at takke medarbejdere og samarbejdspartnere:

- Jeg har været glad for at se, at vi er i stand til at levere noget i fællesskab. At vi holder fokus på det, vi sammen gerne vil nå frem til. Tak til medarbejdere og samarbejdspartnere. Og tillykke til os alle, sagde Carl Holst.

Lægebilen i Esbjerg er døgndækkende og blev indviet den 3. september 2009. Redder Torben Høgh og overlæge Karin Bødker havde vagten  den 3. september. Her står de sammen med regionsrådsformand  Carl Holst (V) og leder af lægebilen Lars Erik Larsen fra Esbjerg.

Lægebilen i Esbjerg er døgndækkende og blev indviet den 3. september 2009. Redder Torben Høgh og overlæge Karin Bødker havde vagten den 3. september. Her står de sammen med regionsrådsformand Carl Holst (V) og leder af lægebilen Lars Erik Larsen fra Esbjerg.

Leder af lægebilen i Esbjerg og overlæge på Anæstesi afdelingen, Lars Erik Larsen fik undervejs en del ros af de øvrige talere. Senere fik han selv ordet og kunne fortælle:

- Det er rigtig dejligt, at den er her nu. Lægebilen. Jeg har jo arbejdet for det i mange år. Jeg er overbevist om, at den er et gode for befolkningen. Den første dag rykkede den ud seks gange og i går gav den livreddende hjælp. Den har allerede bevist sit værd, og den lever fuldt op til det, den skal, sagde Lars Erik Larsen.

Den 1. september i år trådte den nye aftale i kraft mellem Region Syddanmark og Falck. Den aftale betyder, at Falck bliver operatør for al ambulancekørsel og liggende transport.

En lægebil er bemandet med speciallæger.

hanne.kopp@regionsyddanmark.dk