Stor interesse for fremtiden på Lindø

400 interesserede medarbejdere, politikere, journalister og regionsborgere brugte onsdag aften i Lindøværftets kantine, hvor der var Kick-Off konference om værftet og Lindøområdets fremtid.

Omkring 400 personer brugte onsdag den 21. oktober i kantinen på Lindøværftet. Fotos: Jørgen Diswal.
- I dag er der allerede kompetence og viden her på værftet. Det er det fundament, vi skal bygge videre på. Vi skal ikke blive halvgode til noget, som vi aldrig har prøvet før. Vi skal sikre, at vi bliver de bedste, til de fremtidige udfordringer vi kommer til at stå overfor, sagde Carl Holst.

Region Syddanmark er, i samarbejde med Odense og Kerteminde kommuner, allerede gået i gang med at forfatte en ansøgning til EU's Globaliseringsfond.

Interesserede borgere med fra starten

- Når der lukkes nogle døre, så skal der åbnes nogle nye. Det er vores udgangspunkt for den fælles udfordring vi står med, og udgangspunktet for samarbejdet mellem Munkebo og Odense kommuner og Region Syddanmark, sagde Kertemindes borgmester, Palle Hansborg-Sørensen (S), som bød gæsterne velkommen fra en talerstol, der, prydet af logoet fra Odense Stålskibsværft, bibragte et historisk vingesus.

Målet med Kick-Off konferencen, der var arrangeret af Munkebo og Odense Kommuner og Region Syddanmark, i tæt samarbejde med Lindøværftet, var at informere, inddrage og sikre, at alle dem der er interesserede i områdets fremtid kunne få andel i projektet fra starten.

Ideerne fra de fremmødte skal med på en bruttoliste som der arbejdes videre med.

Hurtig handling

- Vi vil gøre hvad der er muligt, sammen med Kerteminde Kommune og Region Syddanmark, for at skaffe arbejdspladser til området. Det er nu der skal handles, for tiden går hurtigt, sagde Jan Boye (K), borgmester i Odense Kommune.

I mellem indlæggene fra politikerne, præsenterede direktør for Lindø Industripark Michael Nymark, og Mikkel Hemmingsen, direktør for Regional Udvikling i Region Syddanmark, samt Clas N. Andersen, formand DI Fyn en række forslag, forklaringer og vækstmuligheder for hele Lindøområdet.

Det handler om DIG!

Kort efter direktørernes indlæg, så tog forhenværende jægersoldat, nuværende forandringskonsulent, Carsten Mørch, et fast greb om tilhørerne i kantinen.

- Du, der sidder der, du skal i gang med ’hvor er jeg, og hvor vil jeg hen’. Det gælder jer alle. Der er ingen der får noget foræret!, buldrede det fra forandringskonsulenten.

Den tidligere jægersoldat havde et klart budskab til skibsbyggerne - I skal selv komme videre!

Meningen var ikke til at tage fejl af, du skal selv tage ansvar for dit liv, og du kan helt sikkert mere end du tror. Inden Carsten Mørch overlod scenen til en paneldebat, indviede han medarbejderne i en sætning han selv havde brugt i sit liv:

”If you can dream it, you can do it!”

Således opmuntret var det tid til spørgsmål fra salen, indlæg og kommentarer fra medarbejderne blev besvaret og kommenteret af panelet.

Ikke job til alle

Tillidsmanden Per Andersen var den første der benyttede muligheden for at komme i dialog med panelet.

Tillidsmand på Lindøværftet, Per Andersen, åbnede spørgerunden med en klar udmelding. - Det er alt sammen meget godt, men husk lige at holde øje med, om der ikke stadig er mulighed for, at vi fortsat kan have en form for skibsproduktion herude!

Lars Hansen fra Dansk Metal svarede klart: Selvom der skulle komme en ny virksomhed eller en form for ordre herude, så vil der opstå et hul, hvor der ikke er job til alle. Det kan ikke undgås.