Psykiatriens Forskningsdag 2009

Psykiatrien i Region Syddanmark samledes for andet år i træk med forskning som omdrejningspunkt.

”Hvorfor skal man nærmest skamme sig over, at man er psykisk syg?” Spørgsmålet er blevet stillet til medlem af regionsrådet Bente Gertz (S), der holdt velkomsttalen den 25. november på Psykiatriens Forskningsdag 2009. Hendes svar fra Auditorium 100 på Syddansk Universitet lød:

Den anden Forskningsdag. 2009 på Syddansk Universitet Blandt de fremmødte deltagere blev der lyttet intenst, og  rundt omkring blev der taget mange notater.  Fotos: Jørgen Diswal

Den anden Forskningsdag. 2009 på Syddansk Universitet Blandt de fremmødte deltagere blev der lyttet intenst, og rundt omkring blev der taget mange notater. Fotos: Jørgen Diswal

Åbenhed og viden

- Man skal ikke skamme sig over at være psykisk syg. Borgerens spørgsmål siger mig, at vi aldrig bliver færdige med at forbedre og udbrede vores viden om psykiske sygdomme. Først og fremmest er der brug for forskning, fordi mere viden fremmer vores muligheder for at behandle vores psykisk syge medborgere. Men også fordi viden kan skabe bedre forståelse i resten af samfundet for, hvad det vil sige at være psykisk syg, fastslog hun og betegnede Psykiatriens Forskningsdag som et fremragende initiativ til at skabe synlighed og åbenhed om aktuel forskning.

Bente Gertz og Niels Bilenberg til psykiatriens Forskningsdag 2009 Efter sin velkomst gav professor Niels Bilenberg ordet til  regionsrådsmedlem Bente Gertz.

Bente Gertz og Niels Bilenberg til psykiatriens Forskningsdag 2009 Efter sin velkomst gav professor Niels Bilenberg ordet til regionsrådsmedlem Bente Gertz.

19 forskningsprojekter

I dagens løb berettede fem unge forskere om deres projekter for et fyldt auditorium, og uden for auditoriet blev i alt 19 igangværende psykiatriske forskningsprojekter præsenteret. Dagens emnefelt spændte fra autisme, tidlige tegn på udvikling af skizofreni og selvmordsadfærd til retspsykiatrisk sygepleje.

Kultur og evidens

Professor og overlæge Niels Bilenberg, Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling Odense, var dagens tovholder. Han pointerede, at pleje og behandling på de psykiatriske afdelinger skal bygge på forskningskultur og evidens.

- Det er lidt tidligt at kalde forskningsdag nummer to for en tradition. Men jeg lover, at det bliver det. Det skal også i de kommende år være en festdag for vores sygehus, hvor vi har mulighed for at præsentere, hvad der sker inden for psykiatrisk forskning, sagde Niels Bilenberg, der er formand for Syddansk Strategiråd for Psykiatrisk Forskning.