Kunsten at komme sig

Selvom man har en psykisk lidelse, kan man godt komme sig og have både livskvalitet og livsglæde.

Det er hovedbudskabet, når deltagerne i projektet Art, Hope & Recovery på mandag d. 11. maj rejser til Rom. Projektet er et opgør med psykiatriens mange tabuer og med tanken om, at psykisk sygdom er en kronisk tilstand uden håb.

Projekt Art, Hope & Recovery er seneste nyskabelse fra Psykiatrisk Informationscenter i Region Syddanmark. Siden centret blev etableret i 2001 har det været en aktiv formidler af viden om psykisk sygdom. Det sker gennem bl.a. foredrag, undervisning, dannelse af netværk og rådgivning.

Art, Hope & Recovery er en helt ny og utraditionel måde at formidle viden på. Deltagerne i projektet er otte vidt forskellige kvinder fra regionen, som har dét til fælles, at psykisk sygdom har spillet en stor rolle i deres liv.

Projektet begyndte for et halvt år siden, og deltagerne har sammen med billedkunstner Lene Juhler malet billeder, som er lavet til kunstkøleskabsmagneter. Magneterne sælges til fordel for projektet.

De otte kvinder har derudover, gennem et kunstterapeutisk forløb ledet af kunstterapeut Anitta Due, arbejdet med og forberedt sig på formidling af deres egen historie, så de nu står rustet til at stille sig frem og møde verden. De skal kort sagt fungere som ambassadører og være med til at gøre opmærksom på, at man godt kan have både håb og livsglæde, selvom man har en psykisk lidelse.

Rejsen til Rom er projektets foreløbige højdepunkt. Deltagerne skal møde både patienter og fagfolk fra den italienske psykiatri, og der skal udveksles erfaringer og viden til gensidig inspiration.

Fakta

Projektgruppens første rejse går til Rom i perioden 11-15. maj 2009. Det er tanken, at projektet skal fortsætte og senere skal besøge andre lande.

Finansiering

Foruden indtægterne fra salget af køleskabsmagneterne er projektet bl.a. finansieret af fondsmidler, hvoraf Region Syddanmarks Kulturpulje har bidraget med 50.000 kr.

www.psykinfo.regionsyddanmark.dk