Livsbekræftende film om unge og deres hverdag

Filmstjernerne ankom i limousiner, da Ungdomskollegiet – med afdelinger i Fredericia og Kolding – indbød til filmpremiere i Ungdommens Hus i Fredericia fredag 24. april 2009.

Den lange blanke, hvide limousine triller langsomt frem, standser – og ud træder en håndfuld unge, der er stjerne-stylet i dagens anledning. Der er også stjerner i øjnene og stolthed iblandet en smule nervøsitet. Om lidt skal de se den film, de har arbejdet på siden efteråret. Kameraerne knipser, mens forældre, venner og medarbejdere fra Ungdomskollegiet tager imod. Det er en stor dag.

Sejt!” og ”Fedt!” – sådan lød reaktionerne fra de unge, der ikke anede, at der var hyret et par limousiner, så de kunne ankomme standsmæssigt til premieren. Foto: Sisse Valnert.

Efter et par taler af Ungdomskollegiets forstander, Lars Mikkelsen, og Ole Aakjær, kreativ chef hos Marginal, der har produceret filmen, dæmpes belysningen, og filmen starter med ung musik og unge mænd, der danser.

Forstander Lars Mikkelsen, Ungdomskollegiet, byder velkommen til premieren. Foto: Sisse Valnert.

Publikum griner på den gode måde. Enkelte fniser genert og får røde kinder, når de ser sig selv på lærredet.

”At være med i filmen har været en oplevelse for livet,” fastslår 20-årige Jimmi Holm Andersen, der er en af stjernerne i den nye film ”Mig og mine venner”.

”Jeg synes filmen på en meget fin måde viser livet på Ungdomskollegiet. Der er megen humor og glæde i filmen,” siger Jimmi Holm Andersen, der ikke er helt uvant med at optræde. Dels har han været i praktik på TV-Glad, dels øver han sig i fritiden i stand-up’ens svære kunst.

Ole Aakjær, Marginal, har bevidst valgt alle triste gråtoner fra.

”Jeg har jo mødt en flok livsglade unge udviklingshæmmede mennesker, der opfører sig lige så kugleskørt som andre unge mennesker. De snakker om bajere, forelskelse og sex, og lige som alle andre unge har de det med at komme for sent i seng. Det er ikke trist at være ung udviklingshæmmet, og det har jeg villet vise i filmen. Den skal afspejle det drive, der er på Ungdomskollegiet.”

Efter et kvarters tid slutter filmen. Klapsalverne er massive, smilene er store.

”Det er en fantastisk film,” siger forstander Lars Mikkelsen.

”Vi ville gerne lave en film, der formidler følelsen af hvordan det er at bo på Ungdomskollegiet. Og filmen rammer plet. Jeg er meget glad.”

Lars Mikkelsen fortæller, at filmen primært henvender sig til nye, unge beboere og deres forældre.

”Men jeg tror også, den betyder noget for medarbejderne. Endnu en grund til at være stolte af deres arbejdsplads!”e Rasmussen på 29 er også positivt overrasket efter at have set filmen.

”Jeg vidste ikke, at den ville blive så god. Det var lidt mærkeligt at se sig selv. Ser jeg virkelig sådan ud, tænkte jeg, da jeg så filmen. Men jeg er rigtig godt tilfreds,” siger hun.

”Det var en rigtig god oplevelse at være med i filmen, men også lidt mærkeligt at se sig selv,” synes Lone Rasmussen. Foto: Sisse Valnert.

Jimmi Holm Andersen er også tilfreds.

”Samarbejdet med Marginal har været rigtig godt. Afslappet og sådan lidt tilbagelænet. Spændende. Jeg tror, det største øjeblik under optagelserne var dengang Ole (Åkjær, red.) begyndte at græde, da jeg sang for ham.”

Den unge stjerne kigger lidt frem for sig.

”Men nu er det lidt tomt. Det kunne være fedt at lave film nummer to,” siger han og går tilbage til buffet’en og den lyserøde champagne.

Ole Aakjær (tv.) sammen med Jimmi Holm Andersen, der godt kan tænke sig at lave en film nummer to. ”Ja, det kunne være hyggeligt,” siger Ole Aakjær. Foto: Sisse Valnert.

Fakta

Ungdomskollegiet er et bosted for psykisk udviklingshæmmede. Ungdomskollegiet har 2 afdelinger, hvoraf den ene er beliggende i Fredericia og den anden er beliggende i Kolding. Afdelingen i Fredericia har også et hus beliggende på Kålundsvej.