Kastaniely fik årets Åbenhedspris

Det blev specialinstitutionen Kastaniely ved Fåborg, der kunne gå hjem med en check på 250.000 kr.

Region Syddanmark havde sat en kvart million på højkant til det sted i regionen, der bedst formår at inddrage borgere og patienter i deres daglige arbejde. Regionen vil nemlig gerne anerkende de steder, der formår at praktisere åbenhed, dialog og borgerinddragelse i hverdagen.

Og det sted, der bedst formår at omsætte de tre begreber til virkelighed, blev i dag kåret ved et arrangement på Brandts Klædefabrik i Odense.

Tak for prisen

”Tak for prisen. Da vi startede projektet for en 4-5 år siden, gjorde vi det for at sikre, at de unge skulle kunne blive integreret i samfundet igen. De rigtige medspillere var lokalbefolkningen. Vi skylder også dem en stor tak, for de gik ind i projektet med åbenhed og uden fordomme, sagde skoleleder på Kastaniely, Jørgen Hindkjær.

I interaktion med lokalsamfundet

Kastaniely var nomineret for sit arbejde med at skabe åbenhed, indsigt og forståelse mellem to skarpt adskilte verdener; de unge anbragte og det omgivende lokalsamfund.

De unge deltager fx i projekter med forberedelse til Skt. Hans aften, høstfestival, renovering af legeplads, bruchureomdeling m.m. På den måde bliver fordommene mellem de to verdener erstattet af samarbejde, der hjælper de unge tilbage til samfundet.

Fem nominerede i alt

Kastaniely var nomineret sammen med fire andre projekter, og dommerkomiteen var overbeviste om, at det var det fåborgensiske botilbud, der skulle have prisen og dermed de 250.000. kr.

”Vi synes, I har vist, hvordan der gennem en aktiv og engageret indsats, kan udvikles en gensidig forståelse og dialog mellem grupper af mennesker, der ellers har stået uforstående – ja, måske endda stejlt over for hinanden”, sagde regionsrådsmedlem Lisbeth Poulsen, da hun skulle begrunde, hvorfor Kastaniely skulle have prisen. Hun har siddet med i den syv mand stærke dommerkomite.

Ikke ligemeget hvordan hjælpen er

Et andet medlem af dommerkomiteen er journalist og studievært Eva Jørgensen.

Inden overrækkelsen fortalte hun om sine personlige oplevelser med det danske sundhedsvæsen:

”Man er meget skrøbelig, når man står i en situation som patient eller pårørende, og har brug for hjælp. Og det er ikke lige meget, hvordan man får hjælpen og støtten. Gid det var min region, der tog et sådan initiativ”, sagde journalist Eva Jørgensen.

Eva Jørgensen mistede for to år siden sin mand. Han blev ramt af den aggressive sklerosesygdom ALS og døde efter et kort sygdomsforløb. I bogen "Vi ses i morgen", beskriver hun sygdomsforløbet, magtesløsheden og konfrontationen med sundhedsvæsenet.

De baner vejen for alle os andre

Regionsrådsformand Carl Holst sagde indledningsvist, at den offentlige sektor skal forsøge at komme myterne om lukkethed og langsommelighed til livs. Der arbejdes allerede med åbenhed og borgerinddragelse mange steder. Man skal bare blive bedre til at finde de gode projekter frem og anerkende dem, der sætter handling bag ordene:

”Vi skal rose og anerkende dem, der formår at praktisere de tre begreber i dagligdagen. De baner nemlig vejen og er foregangsbilleder for alle os andre”, sagde Carl Holst.

De andre fire nominerede projekter var:

2. plads: H.C. Andersen Børnehospital i Odense: Mød H.C. And på Børnehospitalet. En hjemmeside, der henvender sig til børn, hvor begreber fra hospitalsverdenen kan være svære at forstå.

3. plads: Psykiatrisk Afdeling P1, Svendborg Sygehus: Åben Dialog, et projekt hvor principperne bygger på ligeværdighed, ydmyghed, forståelse og respekt, og hvor man bestræber sig på at inddrage patienter og pårørende på en måde, så alle føler sig set og hørt.

En delt 4. plads: Børneafdelingen og Forskningsinitiativet for Sundhedstjensteforskning, Kolding Sygehus: Et projekt, hvor der er sat fokus på kommunikationen mellem personalet og familierne med infostandere og efteruddannelse og Gynækologisk/obstetrisk afdeling, Sygehus Sønderjylland: Et projekt, der henvender sig til kvinder, som får fjernet livmoderen.

.Der var i alt 22 ansøgere til årets Åbenhedspris.

Fakta om Åbenhedsprisen

• Prisen er indstiftet af regionsrådet i Region Syddanmark og uddeles en gang om året. Det var første gang i år.
  • Åbenhedsprisen gives til den afdeling eller institution i regionen, der praktiserer de tre begreber åbenhed, dialog og borgerinddragelse.

Dommerkomiteen bestod af:

Adm. dir. TV2 Fyn, Ove Mulvad, Landformand for LEV, Sytter Kristensen, journalist og studievært Eva Jørgensen, patientambassadør Willy Niemann, overlæge Fatuma Ali fra Tidlig Interventions Team i Aabenraa (psykiatri), regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst og regionsrådsmedlem Lisbeth Poulsen.

Yderligere oplysninger fås hos:

Jørgen Hindkjær, skoleleder på Kastaniely, mobil 3068 1895

Carl Holst, regionsrådsformand i Region Syddanmark, mobil 4032 5210