Det tager kun 10 minutter at redde liv

Region Syddanmark mangler bloddonorer og forsøger nu at finde 2.200 donorer, der to gange om året vil bruge 10 minutter på at få tappet blod.

Ved årsskiftet var antallet af bloddonorer i Syddanmark faldet til 47.708. Det er 1.518 færre bloddonorer end året før. Og på grund af alder vil flere løbende falde fra. Derfor er det vigtig at få nye bloddonorer til nu.

Blodet er livsvigtigt og bruges bl.a. i behandlingen af kræftpatienter. Blodet bruges også ved ulykker, operationer og forskellige sygdomme i kroppens kredsløb.

- Hvis vi ikke laver bloddonorkampagnen kan Region Syddanmark ende med ikke at være selvforsynende. Og som ansvarlige kan vi selvfølgelig ikke tillade, at vi kommer så langt ud, at patienter er i fare, fordi de ikke får blod, siger ledende overlæge Jørgen Georgsen fra Odense Universitetshospital.

Med kampagnen ”Giv blod – giv liv” vil Region Syddanmark forsøge at nå ud til alle grupper af befolkningen. Der er bl.a. lavet tv-spot til YouTube og mulighed for tilmelding via Facebook og MySpace. Man kan også melde sig som donor ved at sende en sms med teksten BLOD til 1299.

Endelig er der indspillet en bloddonorsang ”Kun et lillebitte stik” af Gorm Buhl Sarning, der tidligere har medvirket i Dansk Melodi Grandprix.

Kampagnen bliver indledt onsdag d. 3. september kl. 12.30 i blodbanken på Odense Universitetshospital. Her vil pressen få mulighed for at møde bloddonere og personale.

Fakta:

• Alle over 50 kg som er mellem 18 - 60 år og som er sund og rask kan blive bloddonor.
  • Der findes 15 blodbanker og tappesteder fordelt ud over Syddanmark. Man vælger selv, hvilken man ønsker at benytte.
  • Selve tapningen tager højst 10 minutter. Bagefter får man en forfriskning og skal hvile i yderligere ca. 10 minutter.
  • Blodets bruges til:
    • Behandling af kræftpatienter 39%