Grønt lys til akuthjælpergruppe i Jelling og omegn

En gruppe borgere i Jelling har taget initiativ til at danne en akuthjælpergruppe, som gerne vil hjælpe til ved alvorlig sygdom og tilskadekomst. Det gode initiativ har regionsrådet netop nikket ja til, så akuthjælpergruppen kan blive en realitet i løbet af juni.

Om de er midt i familiemiddagen, ligger og sover eller slår græs: Hvis akuthjælper-appen bipper i lommen, så smider de, hvad de har i hænderne, for det kan være liv eller død, det handler om.

Det er en gruppe på 23 lokale borgere i Jelling og omegn, som har henvendt sig til Region Syddanmark med deres ønske om at danne en lokal akuthjælpergruppe.

Det ønske har regionsrådet nu givet grønt lys til på regionsrådsmødet i går 31. maj. Akuthjælpergruppen består af 23 hjerteløbere – blandt andet en læge, sygeplejersker, brandmænd og reddere.

Den kommende akuthjælpergruppe vil gerne styrke trygheden og sikre, at der bliver ydet hurtig førstehjælp til dem, der har brug for det, inden ambulancen kommer frem i lokalområdet.

Formand for Præhospitaludvalget i Region Syddanmark Mads Skau (V) mener, at en akuthjælperordning er en oplagt løsning:

- Det er meget prisværdigt, at lokale ildsjæle i Jelling og omegn ønsker at tage et medansvar i deres lokalområde. Jelling er ét af de steder, som opfylder kriterierne for at oprette en akuthjælpergruppe, så derfor er det helt naturligt, at vi også efterkommer deres ønske om en akuthjælperordning.

I gang i løbet af juni

Området i Vejle Kommune, som akuthjælperordningen ønsker at dække, svarer til postnr. 7300 Jelling og nogle tilgrænsende områder især mod nord og vest. Området dækkes primært af ambulancer fra Vejle og Give.

De første akuthjælpere bliver uddannet først i juni, så ordningen kommer i gang i løbet af juni.

Akuthjælperordningen kaldes ud via akuthjælper-appen og får to sæt akuthjælperudstyr i henholdsvis Jelling og Sandvad.

Etableringen af en akuthjælperordning i Jelling og omegn kommer til at koste ca. 30.000 kr. om året til uddannelse og udstyr fra og med 2021. Der vil være en etableringsudgift på ca. 80.000 kr. til skabe, akuthjælpertasker, hjertestartere mv.

Akuthjælperordninger i Region Syddanmark

De frivillige akuthjælperområder skal ligge i en afstand til regionens stationer med ambulancer m.v. på over 15 minutters bilkørsel i køretid i Google Maps. Akuthjælperområdet og postnummeret skal have en befolkning på minimum 2.000 borgere. Jelling opfylder begge kriterier.

Region Syddanmark har allerede en lang række aftaler i stand med de såkaldte akuthjælperordninger, de steder i regionen hvor det tager længst tid for en ambulance at nå frem.

Man kan ikke blive akuthjælper alene. Det er et krav, at man er med i en ordning, der udpeger en kontaktperson til regionen, og som dækker et geografisk område, hvor regionen ønsker, at der er en frivillig akuthjælperordning.

Akuthjælpere bliver kaldt ud til hændelser, der er så alvorlige, at ambulancerne kører med lys og sirene. Det kan være både alvorlig sygdom og tilskadekomst.

Regionsrådets medlemmer, se kontaktoplysninger her.