Kunstig intelligens skal opspore brystkræft i hele Region Syddanmark

Et nyt forskningsprojekt skal afdække, om kunstig intelligens kan erstatte mamma-radiologer til at analysere mammografier i screening. I projektperioden vil halvdelen af mammografierne blive gennemset af to radiologer, mens resten vil blive gennemset af én radiolog og kunstig intelligens.

I det danske sundhedsvæsen bliver der foretaget flere og flere radiologiske undersøgelser, blandt andet for at opdage kræft. I 2021 løb antallet op på over 12 millioner. Desværre følger antallet af uddannede radiologer og radiografer ikke denne stigende tendens. Region Syddanmark vurderer derfor, at det er nødvendigt at afsøge nye metoder for at kunne løfte de billeddiagnostiske opgaver i sundhedsvæsenet i fremtiden.

Det er en af grundene til, at kunstig intelligens (AI) nu skal afprøves i halvdelen af alle mammografiscreeninger i Region Syddanmark. Fremfor altid at have to mamma-radiologer til at vurdere mammografibillederne vil billederne fra halvdelen af screeningerne vurderes af én mamma-radiolog og en AI-løsning. På den måde bliver det muligt at sammenligne resultaterne én til én med kontrolgruppen, der fortsat anvender to mamma-radiologer til vurdering af billederne.

Udvalgsformand for Sundhedsudvalget i Region Syddanmark Mette With Hagensen (S) siger:

- Det er ikke nogen hemmelighed, at sundhedsvæsenet på nogle områder er udfordret i forhold til arbejdskraft. Derfor er vi nødt til at forsøge at afhjælpe disse udfordringer hurtigst muligt, og her har kunstig intelligens potentiale til at blive en gamechanger – både i forhold til at støtte vores sundhedsfaglige medarbejdere i deres arbejde, men også på sigt i forhold til at frigøre arbejdskraft. Samtidig bidrager vi via projektet med viden, der i fremtiden vil kunne styrke den kunstige intelligens, så den bliver endnu bedre til at opdage eksempelvis cancer.

Den kunstige intelligens-algoritme analyserer røntgenbilleder af brystvæv for at identificere tegn på kræft. Baseret på denne analyse generer den en risikovurdering eller rapport med eventuelle unormale fund, som kan bruges til at træffe en beslutning om yderligere undersøgelser eller behandling. Den er udviklet ved at blive trænet på hundredtusindvis af billeder, og derudover testes der også på lokale data for at sikre, at algoritmen finder det, den skal.

Alle syddanske sygehuse deltager

Projektet bygges op som et forskningsprojekt og forankres i Radiologisk Afdeling på Odense Universitetshospital, Radiologisk Forsknings- og Innovationsenhed (UNIFY) på Syddansk Universitet og Center for Klinisk Kunstig Intelligens (CAI-X).

Udvalgsformand for Digitaliserings- og Innovationsudvalget i Region Syddanmark Anja Lund (V) siger:

- Vi har i Region Syddanmark i flere år støttet projekter inden for kunstig intelligens, og når man i disse dage ser nyheder, er der ingen tvivl om, at kunstig intelligens er meget oppe i tiden. Udviklingen på området er de seneste år gået enormt hurtigt, og det er helt naturligt, at vi afsøger mulighederne for at udnytte det i vores sundhedsvæsen. Jo mere en AI-løsning anvendes, jo mere erfaring får man med dens muligheder og faldgruber, så jeg ser det som fordelagtigt for alle parter, at vores sygehuse deltager i dette projekt.

Projektet forventes afsluttet i løbet af ca. tre år, men der vil løbende blive evalueret på resultaterne, mens forsøget er i gang.