Syddanmark satser stort på science

Region Syddanmark tager på onsdag et stort skridt i arbejdet med at skaffe højtuddannet arbejdskraft til regionen. Sammen med kommunerne vil man styrke og udvikle naturfagsundervisningen i skolerne.

Rinor fra 9. klasse på Brændkjærskolen i Kolding forsøger at lave strøm i en fysiktime, som er lagt uden for skolen - på Harteværket. Foto: Marie Hauberg. Læs reportage fra klassens besøg på vandværket her.

Alle prognoser viser, at der bliver mangel på ingeniører og andre med naturvidenskabelig baggrund, hvis Danmark fortsat skal udvikle sig – men samtidig står uddannelser inden for natur, teknik og sundhed ikke højest på de unges liste over studieønsker. Nu vil Region Syddanmark tage fat om nældens rod og gøre noget ved udfordringen.

Regionen og de syddanske kommuner mødes derfor onsdag til kickoff-konference på den storstilede satsning, ”Syddanmark som science-region”.

Pressen er velkommen til at deltage i arrangementet, som foregår på virksomheden Fiberline Composites, Barmstedt Allé 5 i Middelfart, onsdag den 21. september 2011 kl. 10-16. Her vil det være muligt at møde de nøglepersoner, som skal føre science-strategien ud i livet.

Naturfag skal ses i praksis

Det centrale i satsningen er, at undervisningen i natur, teknik og sundhed fremover skal prioriteres og udvikles i de syddanske skoler. Eksempelvis skal virksomheder, elværker og andre uformelle læringsmiljøer inddrages i undervisningen, så de unge kan se, hvordan naturfagene bruges i praksis. Både Dansk Naturvidenskabsformidling og NTS-centeret Syddanmark skal hjælpe med at føre visionen ud i livet.

- Vi har en stor udfordring i at skaffe ingeniører nok til virksomhederne i regionen, og derfor tager vi nu fat allerede i folkeskolen. Vi vil åbne unge syddanskeres øjne for de mange muligheder, som en naturvidenskabelig uddannelse giver, og vi håber, at interessen fortsætter, til de er uddannede og i job, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Arbejde til innovative medarbejdere

Den fynske virksomhed Fiberline Composites A/S, der producerer glas- og kulfiberprofiler til blandt andet vindmølleindustrien, lægger lokaler til kickoff-seancen. Virksomheden er i forvejen optaget af at skabe fremtidens arbejdsplads, hvilket blandt andet kommer til udtryk i det moderne energirigtige hovedkvarter i Middelfart.

- Vi vil gerne skabe en innovativ arbejdsplads, og vi håber også i fremtiden at få brug for mange innovative og højtuddannede medarbejdere. Derfor bifalder vi indsatsen for at gøre børn og unge interesserede i naturvidenskab, så vi får lagt en god bund i fødekæden, siger Henrik Thorning, adm. direktør i Fiberline.

Fakta

Region Syddanmark arbejder sammen med Dansk Naturvidenskabsformidling og NTS-Centeret på Alsion i Sønderborg om at gøre Syddanmark til science-region. Det betyder blandt andet, at:
• Flere unge skal uddanne sig inden for natur, teknik og sundhed. Det kræver, at der arbejdes på at skabe en kompetent og motiverende naturfagsundervisning på alle niveauer.
• Regionen skal rumme verdensklasseuddannelser inden for natur, teknik og sundhed, så studerende fra hele landet vælger at studere i Syddanmark. De skal også have gode erhvervsmæssige jobmuligheder efterfølgende.
• Udviklingen af Syddanmark som science-region skal ske i et bredt samarbejde mellem regionen, de 22 kommuner samt andre interessenter på området.

De langsigtede formål med strategien er:
• At regionen på sigt skal kunne skabe og tiltrække vækstvirksomheder inden for natur, teknik og sundhed
• At virksomhederne i regionen har adgang til arbejdskraft med de relevante kompetencer
• At befolkningen har kendskab til natur, teknik og sundhed

Udvalgte succeskriterier for projektet:
• At 15 kommuner har udviklet science-strategier
• At flest muligt lærere er blevet opkvalificerede i grundskole og ungdomsuddannelse
• At nye undervisningsmetoder og materialer er afprøvet på en række skoler
• At 30 pct. flere unge vælger naturvidenskabelige, tekniske eller sundhedsfaglige fag/studieretninger på ungdomsuddannelserne
• At 20 pct. flere vælger naturvidenskabelige, tekniske eller sundhedsfaglige uddannelser (både på universiteter, University Colleges, erhvervsakademier og erhvervsskoler)

Projektet ”Fra børnehave til ph.d.” er en forløber for regionens satsning på at blive science-region. I forbindelse med projektet har man netop spurgt en række lærere i Syddanmark om deres naturfagsundervisning. Undersøgelsen viser, at:
• To ud af tre respondenter har udviklet deres naturfagsundervisning inden for de seneste to år