Region Syddanmark takker for dansen

I dag afsluttes forskningsprojektet Sans & Dans, som over de seneste tre år har undersøgt sammenhængen mellem aktivering af publikums sanser og oplevelsen her af.

Vi kender det fra biograferne, hvor 3- og 4-D briller har åbnet for en hel ny verden og gjort det til en mere intens og indlevende oplevelse at se film på det store lærred. På samme måde har Ingrid Kristensens dansekompagni gennem det treårige projekt Sans & Dans undersøgt, om man kan skabe større oplevelser for publikummer til danseopvisninger ved at aktive flere sanser ad gangen.

Og svaret er et rungende ja! Aktivering af sanserne bringer nye oplevelser med sig for de, der kigger på. Det kom senest til udtryk, da regionens formandskab tog dansekompagniet med til Kina i november 2012 for at opføre nyfortolkninger af H.C. Andersens eventyr i venskabsprovinsen Guangdong, og hvor dansen og sanserne i forening overvandt de sproglige barrierer.

Det treårige forskningsprojekt Sans & Dans er blevet støttet med 500.000 kroner fra Region Syddanmarks kulturpulje.

- Jeg er stolt af den succes, danseprojektet har opnået. Og selv om projektet officielt afsluttes i dag, fortsætter Ingrid Kristensen og hendes dygtige dansere heldigvis med at finde nye former at udfolde dansen i, siger regionsrådsmedlem Carsten Abild (V), der senere i dag vil holde tale for projektets deltagere ved den afsluttende konference i Odense.

Fyrtårn

På grund af dets innovative målsætning om at skabe bedre publikumsoplevelser og større interaktion mellem dansere og tilskuere – og ikke mindst fordi mange af de samme elementer kan bruges i erhvervsmæssig forstand, blev projekt Sans & Dans fra starten udråbt til regionalt fyrtårnsprojekt på kulturområdet.

- Det er selvfølgelig interessant for syddanske virksomheder og vidensinstitutioner at lære om nye måder at formidle budskaber i forhold til afsætning af varer, og hvordan man aktiverer sanser hos modtagerne. Derfor forventer jeg da, at endnu flere virksomheder i de kommende år byder Ingrid Kristensen op til dans, siger Carsten Abild.

Herhjemme har danserne blandt andet opført H.C. Andersen-eventyret ”Kejserens nye klæder” i mørke og i regnvejr for at måle reaktionen fra tilskuerne.

FAKTA: Sans & Dans

Sans & Dans fik i juni 2010 bevilliget 500.000 kr. fra Region Syddanmarks kulturpulje til at undersøge sammenhænge mellem dans og stimulation af sanserne over tre år. Forskningsprojektet blev fra starten udnævnt til kulturelt fyrtårn for dets måder at teste publikumsreaktioner på kendte stykker, men opført i helt nye sammenhænge. Målet var at finde ud af, om der kan skabes større oplevelser for publikummer ved at aktivere alle deres sanser på én gang. Til at vurdere resultaterne har Ingrid Kristensen og Co. oprettet et innovationsråd bestående af 24 personligheder inden for blandt andet, kunstens, forskningens og erhvervslivets verden.