Region Syddanmark på vej med vaccinationssteder i alle kommuner

Det bliver snart muligt at blive vaccineret for COVID-19 i alle Region Syddanmarks 22 kommuner. Regionen har nu adresser på plads i alle regionens kommuner. Ud over de syv faste vaccinationscentre, åbner regionen snart 24 lokale vaccinationssteder på tværs af regionen, så syddanskerne får kortere afstand til vaccination. De første nye lokale vaccinationssteder åbner i ugen efter påske, og de vil øge deres åbningsdage i takt med, at antallet af vacciner og inviterede borgere stiger.

Når syddanskerne modtager invitationen til COVID-19 vaccine, skal det i fremtiden være nemmere at blive vaccineret tæt på hjemmet. Derfor åbner regionen fra uge 14 (efter påske) og de kommende uger nye lokale vaccinationssteder 24 steder i regionen.

Regionen vaccinerer lige nu borgere på syv faste vaccinationscentre i Sønderborg, Esbjerg, Aabenraa, Kolding, Vejle, Svendborg og Odense. Vaccinationscentrene er placeret i nogle af regionens største byer, og de vil stadig have lange åbningstider og være åbne alle ugens dage. Dermed vil de faste centre stadig stå for størstedelen af vaccinationerne. De nye lokale vaccinationssteder vil blive et supplement til de faste centre.

Formand for Region Syddanmark, Stephanie Lose (V) siger:

- I efteråret opbyggede vi testfaciliteter tæt på alle syddanskerne, så det blev hurtigere og nemmere at blive testet tæt på hjemmet. Nu gør vi det samme omkring vaccinationstilbuddet, for det skal ikke være afstanden, der afgør, om man takker ja til en vaccination. De nye lokale vaccinationssteder åbner de første steder i ugen efter påske. Jeg håber, at syddanskerne vil tage godt imod det nye tilbud, og at det vil gøre det lettere for de mange tusind syddanskerne, vi forventer skal vaccineres hen over foråret og sommeren.

Åbningsdage øges løbende

Indtil nu har regionen i tæt samarbejde med kommunerne tilbudt midlertidige vaccinationsklinikker i mange kommuner for et mindre antal af de ældste og sårbare borgere. Her har kommunerne stået for at finde og samle de relevante borgere.

På de nye lokale vaccinationssteder, der er en del af regionens vaccinestrategi, bliver det derimod muligt at booke tid til vaccination for alle borgere, som har modtaget en invitation til vaccination.

Som udgangspunkt planlægges der med 500 borgere i løbet af en åbningsdag, så man sikrer effektiv brug af vaccinerne og medarbejderne. De lokale vaccinationssteder vil derfor have få åbningsdage i starten, men åbningsdagene vil blive øget i takt med, at antallet af vacciner og inviterede borgere vokser. Når stederne åbner, vil der blive lagt tider ud på www.vacciner.dk.

Adresser klar nu – åbningstider følger

Adresserne på de 24 første lokale vaccinationssteder er på plads. Nu skal lokaler og IT gøres endelig klar til åbningerne.

De endelige åbningsdatoer og åbningstider meldes ud til borgerne via lokale medier, regionens hjemmeside og på Facebook, når de er på plads.

De lokale vaccinationssteder vil få faste adresser, der er udpeget af de enkelte kommuner. Det kan f.eks. være i et idrætscenter, en skolehal eller et sundhedshus. Det vil være regionens mobile enheder, der står for vaccinationerne.

Man booker tid til de lokale vaccinationssteder på www.vacciner.dk. Når de åbner, vil de automatisk dukke op på hjemmesiden, hvis der er tider til rådighed.

Stephanie Lose

Regionrådsformand