Gallaforestilling åbner genforeningsåret 2020

En stor gallaforestilling på Det Kgl. Teater markerer i dag starten på den officielle fejring af 100-året for Sønderjyllands genforening med Danmark. Jubilæumsåret byder på op mod 1.000 arrangementer og aktiviteter, der skal fejre genforeningen i hele landet.

I dag skyder regeringen den officielle fejring af Genforeningen 2020 i gang med brag af en gallaforestilling på Det Kgl. Teater. Til åbningsarrangementet deltager Hendes Majestæt Dronningen, H.K.H. Prinsesse Benedikte, statsminister Mette Frederiksen, ministerpræsident for Slesvig-Holsten Daniel Günther samt ministre, folketingsmedlemmer, medlemmer af Folketingets Præsidium og en lang række af de danskere og tyskere, som er engagerede i fejringen af Genforeningen. Fra Region Syddanmark deltager bl.a. regionsrådsformand Stephanie Lose (V) og formand for Udvalget for regional udvikling Søren Rasmussen (DF).

Genforeningen er et forbillede

100-året for genforeningen kan opleves i hele landet og særligt i det syd- og sønderjyske. Region Syddanmark har i alt bevilget 5,85 mio. kr. til aktiviteter, der fejrer genforeningen. De går bl.a. til tre store arrangementer, der er udpeget som fyrtårne i fejringen. Det er folkemødet i Ribe 21.-24. maj, sang på Skamlingsbanken 6. juni og den store folkefest i Sønderborg 11. juli.

Derudover er der afsat midler til mange mindre lokale initiativer, og her er der lagt vægt på aktiviteter med en bred folkelig deltagelse og synlighed i hele regionen.

Regionrådsformand Stephanie Lose (V) og medlem af Præsidiet for Markeringen af 100-året for Genforeningen, siger:

- Den fredelige sameksistens, der i dag kendetegner mindretal og flertal i det dansk-tyske grænseland, er frugten af årtiers utrættelig indsats, og den har ikke altid været nem. Når vi i dag begynder fejringen af Genforeningen, er det derfor med en kæmpe respekt for både sønderjyderne i grænselandet, der for 100 år siden stemte Sønderjylland tilbage til Danmark og dermed skrev et skelsættende nyt kapitel i danmarkshistorien, og også for de mindretal fra begge sider af grænsen, der blev skabt som følge af afstemningen.

- Markeringen vil i hele 2020 ske i vished om, at vi lever i en tid, hvor tilhørsforhold og grænsedragninger stadig giver konflikter rundt om i verden. Her kan vi og kommende generationer bruge Genforeningen som et forbillede og et bevis på, at det grænseoverskridende samarbejde og den fredelige sameksistens er muligt.

Folkelig og festlig fejring af genforeningen er en mærkesag

Med op mod 1.000 genforeningsarrangementer fordelt over hele jubilæumsåret, vil der være noget for alles smag. Ud over det officielle åbningsarrangement har afstemningsdagene i februar og marts en særlig plads i programmet, og markeringen når sit officielle højdepunkt i de historiske mærkedage 10.-12. juli i Sønderjylland.

Søren Rasmussen (DF), formand for Udvalget for regional udvikling, siger:

- I Region Syddanmark glæder vi os til et år i genforeningens tegn, der med garanti vil øge kendskabet til genforeningen i hele Danmark. Det bliver på en gang højtidligt, festligt og folkeligt.

- De mange arrangementer vil både trække de store historiske tråde tilbage til 1920 og pege frem i det nye årtusinde. Det er f.eks. ikke tilfældigt, at den officielle fejring begynder i dag, hvor det er præcis 100 år siden, Versailles-Freden trådte i kraft 10. januar 1920. Det banede vejen for de vigtige lokale folkeafstemninger, der skulle afgøre Sønderjyllands fremtid, og Danmarks landegrænse til nabolandet Tyskland.

Genforeningen har præget og formet vores region og landsdel, og i dag er det gode grænseoverskridende samarbejde mellem Danmark og Tyskland fundamentet, der gør grænseregionen til et godt sted at bo, studere, arbejde og leve.

Læs mere om arrangementer og aktiviteter, som Region Syddanmark har givet økonomisk støtte.

Stephanie Lose

Regionrådsformand