Medarbejdere på sundheds- og ældreområdet uden symptomer kan i weekender testes for COVID-19

Region Syddanmark giver nu mulighed for, at et antal medarbejdere på sundheds-, social- og ældreområdet og i lægepraksis kan blive testet for sygdommen COVID-19, selvom de ikke har symptomer. Medarbejderne kan blive testet i weekenderne, hvor regionen har kapacitet til at teste 1.000 om dagen.

Medarbejdere med borgerkontakt på sygehusene, på sundheds- og ældreområdet i kommunerne, på socialområdet og i lægepraksis kan fra i morgen torsdag booke tider til test for COVID-19 direkte ved regionen, hvis de ønsker det – også selvom de ikke har symptomer.

Region Syddanmark har ledig testkapacitet i weekenderne, hvor der er er færre henvisninger fra praktiserende læger og har derfor mulighed for fremover at teste 1000 medarbejdere hver lørdag og søndag.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) fortæller, at hun godt kan forstå, at medarbejdere gerne vil testes – også selvom de ikke har symptomer:

- Vi kan se, at nogle medarbejdere inden for sundheds-, social- og ældreområdet har et ønske om at kunne blive testet, også selvom de ikke har symptomer. Derfor åbner vi nu for, at medarbejdere uden symptomer kan få foretaget en test og dermed et øjebliksbillede af, om de har COVID-19.

Formanden understreger, at en negativ test ikke må give anledning til, at medarbejderne ændrer adfærd i forhold til Sundhedsstyrelsens retningslinjer om afstand, hygiejne og værnemidler.

Mindre pres på laboratorierne i weekenderne

Region Syddanmark pointerer, at alle der har symptomer – patienter som medarbejdere – altid kan blive testet uanset ugedag. Dette er blot et ekstra tilbud til medarbejdere uden symptomer, men som er bekymrede eller har brug for ekstra tryghed.

Stephanie Lose siger:

- Vores fokus er fortsat på de patienter og medarbejdere, der har symptomer på COVID-19 samt patienter, der skal indlægges. De vil alle ugens dage blive testet i følge Sundhedsstyrelsens retningslinjer. Men det giver god mening at udnytte den ledige kapacitet, vi har i weekenderne, til at teste medarbejdere uden symptomer.

I Region Syddanmark kan man som medarbejder blive testet i Kolding, Aabenraa, Esbjerg, Odense, Svendborg og Ærø.

Fakta:

Det vil være muligt at booke en tid fra den 23. april klokken 12:00. De første tider vil være tilgængelige fra 25. april. Medarbejderne kan selv booke en tid ved at ringe til sygehusenes kontaktnumre.

De medarbejdere, der testes på denne måde, er som udgangspunkt raske og skal forholde sig, som de plejer.

Indenfor 48 timer får medarbejderen svar i Sundhedsjournalen på www.sundhed.dk.

Hvis testen er positiv, skal medarbejderne blive hjemme i 7 dage og kontakte egen læge.

Kontaktoplysninger til medarbejdere, der ønsker tests.

• Esbjerg – Østergade 74, 6700 Esbjerg, telefon 24 61 13 34 (Åbent hele døgnet)
  • Kolding – Sygehusvej 24, 6000 Kolding, telefon 76 36 21 12 (Åbent 8-15 alle dage)
  • Aabenraa – Kresten Phillipsens vej 15, 6200 Aabenraa (Følg skiltene til ”Corona Test), telefon 79 97 11 20 (Åbent 8-16 alle dage)
  • Sønderborg pr. 27. april – Sydvang 1, 6400 Sønderborg, telefon 79 97 11 20 (Åbent 8-16 alle dage)