Hjælp på vej til syddanske overspisere

Region Syddanmark går snart i luften med to pilotprojekter, hvor voksne syddanskere, der lider af tvangsoverspisning, kan få hjælp og behandling.

Tvangsoverspisning er en tilstand, som der ikke findes en diagnose for. Og derfor er det også en tilstand, som man ikke kan få behandling for.  Men snart er der hjælp at hente.

Men med en bevilling på 6,7 millioner kroner fra Sundheds- og Ældreministeriet er der nu grønt lys til, at Region Syddanmark kan sætte gang i to pilotprojekter, hvor syddanskere over 18 år, der lider af tvangsoverspisning, som også kaldes Binge Eating Disorder (BED), kan få behandling.

Begge pilotprojekter er allerede nu så langt, at de første patienter kan starte i behandling omkring 1. maj 2019.

Formanden for Psykiatri- og socialudvalget i Region Syddanmark, Thies Mathiasen (DF), siger:

- Der er virkelig gode nyheder for de syddanskere, der kæmper med tvangsoverspisning. Det er en sygdom, som vi ikke har så mange erfaringer med i Danmark, og som derfor også må være meget svær at stå alene med. Vi håber, at vi både kan hjælpe den enkelte syddansker og deres familier og samtidig få udviklet nogle værktøjer og metoder, som andre kan få gavn af.

Forskellige indsatser

Fælles for de to pilotprojekter er, at der i begge projekter skal udvikles og afprøves behandlingskoncepter til patienter med BED.

I det ene projekt vil Psykiatrisygehusets Telepsykiatrisk Center i Odense udvikle og tilbyde internetbaseret behandling, så patienter, der lider af let eller moderat tvangsoverspisning, kan følge et program hjemmefra.

I det andet projekt vil Psykiatrisk Afdeling i Odense udarbejde individuelt tilrettelagte forløb til patienter, der har en alvorlig eller ekstrem tvangsoverspisning.

Ud over de to projekter i Psykiatrisygehuset er der i Region Syddanmark i øvrigt også bevilget midler til et BED-projekt på Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik på Odense Universitetshospital.

Erfaringerne fra de tre forskellige behandlingstilbud vil blive samlet op og evalueret undervejs.

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer.