Kultur skal trække folk til Syddanmark

Kulturen spænder vidt i Syddanmark. Hvordan den kommer til udtryk, kaster godt fem mio. kr. fra Region Syddanmarks kulturpulje nu lys over. Det skal både give syddanskerne nye oplevelser og gøre Syddanmark tillokkende for nye bosættere.

I Syddanmark kan kultur være robotindustriens rivende udvikling fortolket i foto og video. Den kan også være gode historier og madlavning i et vikingekøkken. Historiefortællinger om Ærøs maritime traditioner. Eller kunstværker i storformater præsenteret i kendte bygninger.

Denne mangfoldighed afspejles i de projekter, der på regionsrådsmødet mandag fik bevilget penge fra regionens kulturpulje – i alt godt fem mio. kr.

Kultur som trækplaster

- Pengene betyder, at en række kulturbegivenheder kan realiseres rundt om i regionen. Der har været mange ansøgninger, så det har ikke været let at vælge. Men vi prioriterer ud fra, at kulturprojekterne tager afsæt i de særlige syddanske styrker og særpræg inden for kultur, historie og natur. Og så skal de være med til at gøre Syddanmark til en spændende region at besøge og bo i, siger Søren Rasmussen (DF), formand for Udvalget for regional udvikling i Region Syddanmark.

Følgende projekter modtager midler fra kulturpuljen:

• Adskilt – Genforenet – Efterladt: Tilskud 500.000 kr. Ansøger: Sønderborg Lokal TV.
  • BERMUDA 2018 – Folkelig kunst i særklasse: Tilskud 400.000 kr. Ansøger: Trekantområdet Danmark.
  • Kong Knud og Kirken: Tilskud 200.000 kr. Ansøger: Odense Food Festival.
  • Årets Vildtret: Tilskud 200.000 kr. Ansøger: Destination Sønderjylland.
  • Oplevelsesøkonomiske aktiviteter i fodsporene på ”Vi – de druknede”: Tilskud 735.000 kr. Ansøger: Ærø Kommune.
  • Vikingemad til alle tider: Tilskud 1.500.000 kr. Ansøger: Fonden Ribe VikingeCenter.
  • Vi bygger bro – med fællessang og musik: Tilskud 20.000 kr. Ansøger: Danmarks Underholdningsorkester.
  • Det levende Teglværk: Tilskud 131.000 kr. Ansøger: Museum Sønderjylland.
  • Øget marketings- og turismeindsats for Odense International Film Festival: Tilskud 750.000 kr. Ansøger:
  • dense International Film Festival.
  • 500 Fynske Fortællinger – Drømme og håb om en bæredygtig fremtid: Tilskud 300.000 kr. Ansøger: oreningen Byens Højskole.
  • ROBO ART: Tilskud 167.330 kr. Ansøger: Kunstbygningen Filosoffen. Næste efterår kan man se resultatet af projekt ROBO ART i Odense.

Der er et restbeløb i puljen på 1,6 mio. kr., og fristen for at søge midler herfra til kulturprojekter er den 30. september 2018.

Desuden havde Kulturregion Sønderjylland-Schleswig ansøgt om penge fra kulturpuljen til to projekter. Projekt ”Sang Uden Grænser” får et tilskud på 345.000 kr., og projektet ”Ung2020” 400.000 kr.

For yderligere info om kulturprojekterne:

Regionsrådet referat 25.juni 2018 punkt 30 Ansøgninger til Kulturpuljen.
Regionsrådet referat 25. juni 2018 punkt 31 Ansøgning til Kulturpuljen fra Kulturregion Sønderjylland-Schleswig.

Sådan kan et robotværk se ud. Her Jonas Kjeldgaard Sørensens værk ”Broadcaster”. (Foto: Jan Søndergaard)