Rekordstort deltagerantal: Voksende interesse for velfærdsteknologi

Sundhedsfestivalen WHINN er netop overstået, og årets besøgstal er næsten fordoblet i forhold til året før. De mange besøg er en anerkendelse af Region Syddanmark og Syddansk Vækstforums mangeårige strategiske satsning på at opbygge et internationalt innovationsmiljø indenfor sundhedsinnovation og velfærdsteknologi.

Op mod 2500 personer har i år været forbi WHINN – Week of Health and INNovation – i Odense. Region Syddanmark er en af parterne bag WHINN, og det høje besøgstal er da også netop en blåstempling af den indsats, der er sket siden 2008.

Formand for Innovationsudvalget i Region Syddanmark, Karsten Uno Petersen, siger:

- I 2008 vedtog Regionsrådet at satse på sundheds- og velfærdsinnovation som en del af den langsigtede regionale erhvervsudviklingsstrategi. Det er den satsning, vi ser bredt ud nu. Vores udfordring i sundhedsvæsenet er, at flere lever med kroniske sygdomme. Så vi skal hjælpe dem til at leve et længere og samtidig godt liv - og her er velfærdsteknologi en del af løsningen.

Den regionale vækst og udviklingsstrategi og den regionale innovationsstrategi har fokus på åben innovation og samarbejde mellem det offentlige og private. I det samarbejde er WHINN et oplagt mødested. WHINN er en samling af konferencer og udstillinger, der har fokus på innovation og sundhed. Her mødes både iværksættere, virksomheder, beslutningstagere og klinikere.

Regionsrådsformand, formand for Syddansk Vækstforum og keynote speaker på WHINN, Stephanie Lose, siger:

- Et velfungerende, innovativt samarbejde mellem offentlige og private aktører er afgørende. Vi skal koble innovative virksomheder sammen med nogle af de udfordringer, vi ser i fremtidens sundhedsvæsen, så vi sammen kan skabe løsninger, der giver værdi for patienterne og sundhedsvæsnet. Samtidig kan vi give virksomhederne optimale muligheder for at skabe vækst og arbejdspladser.

WHINN 2017 slutter torsdag den 12. oktober. Det fandt sted i Odense Congress Center.

Fakta om WHINN:

WHINN (Week of Health and INNovation) er et fælles initiativ på tværs af syddanske aktører med fokus på velfærdsteknologi og innovation.

Hovedparterne bag WHINN er Odense Kommune, OUH – Odense Universitetshospital – Svendborg Sygehus, Welfare Tech , SDU – Syddansk Universitet, Healthcare Denmark og Region Syddanmark.

WHINN har været afholdt siden 2015.

Årets WHINN består af blandt andet 12 konferencer, 23 andre arrangementer og flere end 60 udstillere, der fortæller om deres bud på velfærdsteknologiske løsninger.

WHINN skaber rammerne for at drøfte fremtidens sundhedsvæsen, og hvordan innovation og velfærdsteknologiske løsninger kan understøtte udfordringerne for fremtidens sundhedssystem.

WHINN samler sundhedsaktører fra hele verden, som interesserer sig for sundhedsdata, telemedicin, robotter & droner, hjælpemidler, hygiejne og meget mere.

WHINN skaber mulighed for at virksomheder og sundhedspersonale mødes.